Bloggandets syfte

Jag börjar bli lite ambivalent till mitt bloggande. Uppenbarligen så gör jag det av en anledning, till ett visst syfte, Jag vet bara inte riktigt vilken anledning eller till vilket syfte. Det är kul att skriva och jag kan inte undvika att tycka att det är kul att få bekräftelse genom kommentarer, både på bloggen och personligen. Men utöver det? Kanske det är tillräckligt men någonstans känner jag att det inte är det. Hela grejen med bloggandet har jag Sandra att skylla; hon gav denna till mig när jag fyllde år senast, till min skräckblandade förtjusning. Henne kan jag dock inte beskylla för att jag använt den. Det faller helt och hållet på mig, likaså innehållet, som jag ibland funderar ett bra tag på men ofta också faller mig in medan jag skriver. En av anledningarna till skrivandet är nog viljan slänga ut en mer eller mindre väl formulerad tanke till allmän beskådan med den stora förhoppningen att någon annan tar sig tiden att läsa igenom alstret och sedan tycka till. En diskussion i skriftlig form är ofta mer givande än en muntlig dito då alla parter kan ta sig tid att fundera igenom innehållet och att formulera sig vist. Framför allt så hade jag nog hoppas på mer mothugg än jag fått. Det innebär att jag inte kan pröva mitt tyckande. Trots den subtila vink som bloggens namn ger så är det inte så att jag som liten unge fallit i visdomens gryta och därmed har alla svar. Väl medveten om att en betydligt större skara läsare hade samlats runt en blogg avhandlande enbart mode, vad jag ätit till frukost eller hur min avföring ser ut på måndagar väljer jag att inte göra det. I stället skriver jag om det som för tillfället upptar mina tankar för att få ut något ytterligare av det.

Även om min stil är ålderdomlig och min avsikt är att fortsätta skriva som den gubbe min bättre hälft anser mig vara själsligen (smaka på den!), är det ändå innehållet som är väsentligt. Så, ni tio-elva läsare jag kan tänkas ha, rasera det korthus av lögner, illa fabricerade fantasifoster och logiska kullerbyttor jag har haft den dåliga smaken att sätta på pränt och var delaktiga.

EDIT - redigerade länk. tnr 070715


Kommentarer
Postat av: Sandra

Du är grym på det du gör. Din blogg är väldigt väl skriven och rolig. Det tar ett tag innan läsarna hittar men du kommer nog få en drös med folk som tittar in efter ett tag.



Jag vet vad du menar med att man inte får mothugg. Jag har skrivit ett och annat kontroversiellt inlägg ändå håller de flesta med mig. Det visar lite hur vinden blåser tycker jag. Det man skriver är kanske inte så kontro utan snarare något de flesta tycker men som inte så många vågar säga.

2009-04-07 @ 11:04:02
URL: http://munkakvarn.blogg.se/
Postat av: Lindberg

Tack, du. Även om det kanske verkade så var det inte meningen att gnälla om att för få besöker bloggen utan att jag gärna vill använda den mer som bollplank, dvs förutom det nämnda vill jag i synnerhet testskjuta tankar. Funderar jag på något, snurrar ekorrhjulet ett varv, skriver jag ner tankarna ett varv till. Vettiga kommentarer spinner på ytterligare och så vidare. Jag tänkte inte lägga ner skrivandet, jag uppmanar främst till ytterligare medverkan. Du är för övrigt en av dem som skrivit mest, vilket är kul. Alltid kul när människor är engagerade.

2009-04-07 @ 17:42:14
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/
Postat av: Bodahl

Har du gått en svenskakurs på högstadiet på senare tid? Eller har det gått för fort att skriva det? Låt din sambo/vårdare läsa igenom svenskan nästa gång INNAN du publicerar ett alster =)

2009-04-08 @ 16:31:49
Postat av: Lindberg

Inte vad jag vet. Och min vårdare/Sambo/Tilltänkta fru hittade heller inget. Var god och specificera dina klagomål. Pojkvasker.

2009-04-08 @ 18:25:25
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/
Postat av: Pojkvasker

Andra raden: Ordet syfte följs av ett kommatecken som i sin tur följs av ordet jag som inleds med versal. Därefter så bör ett "av" infogas mellan riktigt och vilken.

Femte raden: Kommatecken efter ordet tillräckligt.

Nionde raden: Ordet men bör följas av ordet som för att läsaren skall förstå att det är innehållet som faller dig på.

Tionde raden: Ordet viljan SKALL följas av ett "att".

Fjortonde raden: Eventuellt skall framför allt skrivas ihop, dock så är jag inte säker. Dessutom hade du hoppas i samma mening. Är du säker på att du inte hade hoppats? Därefter är det inte mer mothugg utan fler mothugg.

Nittonde raden: Vad skriver du i stället och vilket ställ menar du?



Frågor? ;)



Jag frånsäger mig ansvaret för eventuella stavfel mitt dysch, dyx, dyksl... Mitt ordblinda tangentbord orsakat. Glad påsk!





2009-04-08 @ 20:57:57
Postat av: Lindberg

1) Det bör nog vara en punkt, versalen är fel och ett ord (att) saknas.

2)Det kan vara ett komma här men behöver inte vara det.

3)Jag inleder bisatsen med "som" och vill inte idiotförklara läsaren.Hela meningen syftar till "innehållet".

4)rätt

5)rätt av mig, fel av dig. stab in the dark?

6)hoppats, ska det vara

7) håller med om att fler låter bättre men mer är inte fel i sammanhanget

8)vet inte

2009-04-09 @ 10:26:29
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0