Dragspelandets ädla konst

Idag är det fredag, och inte vilken fredag som helst utan just den fredagen som firas för att Jesus...dog? Hur som helst tänkte jag ta upp bettleri och dragspel. Det är nämligen så att det står en tjomme utanför mitt fönster som spelar dragspel. Mitt fönster vetter mot ingången på en större butik och framför dess dörrar står han alltså och spelar. Det är inte vackert. Jag hör till dem som kan tycka dragspelsmusik är lite skoj. Det är knätofsar o lite polka. Men detta är vederstyggligt. Killen som står utanför affären och spelar en och samma melodi, med ytterst få variationer, om och om igen. Nystart var 30:nde sekund. Varför, kanske ni undrar. Jo, längre än så hör inte den förbipasserande, som går in eller ut ur butiken. De som passerar och eventuellt slänger några mynt i den röda väska dragspelsmuppen har, hör aldrig slutet på den usla melodin. De hör inte heller att det den upprepas, två gånger varje minut. Det gör jag. Jag hör varenda usel ton från morgon, när dragspelsmarodörerna blir avlastade vid varsin affär, till kväll, då de blir upplockade. Min stora fråga, det stora mysteriet är nu: "Varför i helvete slänger folk mynt i väskan, när de går förbi?" Uppenbarligen gör de det inte för musiken, som de inte hinner lyssna på. Det måste finnas något inbyggt hos människor, att de måste kasta några kronor åt varje enskild gatumusikant bara för att han finns. Sluta göra det och tänk efter om det är värt det. Jag är nästan redo att betala för att de inte ska ge honom pengar.  Hur som helst är detta den första dagen han är här. Ett olidligt stort antal likadana dagar kommer att följa, tills det blir för kallt. Om någon har ett brukligt tips för att bli av med mannen och dragspelet, låt mig få veta..





Bättre än orginalet..

Kommentarer
Postat av: Anki

Undrar om spelemannen utanför Hemköp har rymt från den bifogade orkestern? Isåfall är iaf jag djupt rörd och tacksam att inte resten följde med...

2009-04-10 @ 15:56:59
URL: http://tjurskallenstomrum.blogg.se/
Postat av: Lindberg

Så länge de spelar hela låtar skulle det vara en förbättring av den nuvarande situationen...

2009-04-10 @ 15:58:20
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0