Fifflar-Mona på defensiven

Jag läste precis denna artikel, varefter jag ett ögonblick kände mig fnittrig som en skolflicka. I denna artikel, som är författad av fyra olika socialdemokratiska gruppledare, ordförande och vice diton, anser dessa ljushuvuden att mediadrevet riktat in sig på Mona och Monas ledarskap, vilket är orättvist, sexistisk (!) och onyanserad. Det är främst två saker jag anser vara så roliga att jag nästan spillde mitt morgonkaffe över tangentbordet:

1)      Författarna påstår att det inte är Monas fel att det går dåligt för socialdemokratin. Vad de därmed indirekt säger är att felet ligger hos socialdemokraterna som helhet, inte hos dess chef.

2)      All kritik mot Mona är sexistisk, ty inte kan en kvinna vara en dålig chef? Detta är de facto ett problem som är störande på riktigt. Det kan omöjligt vara så att någon ska få chansen att gömma sig bakom sitt kön, när det passar. (En larvig mening bildspråkligt sett, jag vet)

En kass chef är en kass chef, oberoende om denne är man eller kvinna.

Slutligen hoppas jag, för Sveriges skull, att samtliga partier rycker upp sig. Ett partis väl får aldrig stå i främsta rummet när det gäller vår nations framtid.

.

Kommentarer
Postat av: Anki

Så sant, och jag håller verkligen med om att ALLA partier borde ta sig samman och göra något vettigt. Som det är nu vill jag inte rösta på något av dem...

2009-04-11 @ 11:20:58
URL: http://tjurskallenstomrum.blogg.se/
Postat av: Sandra

Det är så man dör av skratt. Det är precis samma typ av resonemang som när man kritiserar en invandrare - då är man såklart rasist. Varför måste man gilla Mona? Bara för att hon är kvinna? Varför måste man gilla Ahmed? Bara för att han är invandrare? Kvinnor och svartskallar kan visst inte göra fel och vara dumma i huvudet...för om man tycker det så är man sexist och rasist.

2009-04-12 @ 22:15:45
URL: http://munkakvarn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0