Jäv?

Jag är lite förbannad på domaren som dömde The Pirate Bay (eller rättare sagt de personer som drev TPB) och dennes agerande. Även om hovrätten fastställer att det inte var jäv, så har han genom sitt agerande, eller snarare brist därpå, urholkat medborgarnas förtroende för rättväsendet, vilket är oerhört väsentligt i varje stat (läs om kontraktet). Åtminstone hävdar jag att han gjort det och de 40 anmälningar till JO tyder därpå. Utöver detta så kan detta skada Sveriges anseende utomlands, då rättegången mot TPB har varit en stor nyhet i världen. Redan i dag går det att läsa om detta bland annat i Die Zeit och BBC, dock ännu utan analyser. Det är nog befogat att hävda att det är skamligt skött då rättegången har blivit en gigantisk cirkus. Tankarna vandrar snabbt till bananrepubliker och totalitära regimer, där skenrättegångar närmast är folksport. Även om jag inte tror det är så illa, så är det inte bra. IPRED har nog inte så mycket med saken att göra, förutom att den mediala uppmärksamheten ökade. Min tro är att lagen kommer att visa sig vara lika tandlös som i Danmark. En effekt utav denna uppmärksamhet är nog att Piratpartiet med största sannolikhet kommer att hamna i Europaparlamentet, trots att det är ett enfrågeparti . De hycklar inte om detta faktum heller, vilket är både trevligt och ovanligt i politiska sammanhang. Hur som helst har det blivit dåligt skött av de ansvariga och jag undrar om folk i sitt arbete är medvetna om vilken medial uppmärksamhet de kan få. Till mediernas stora förtjusning verkar de inte ha mediatränats, vilket nog kommer att ske de närmaste åren. Jag hoppas dock inte på USA-inspirerade rättegångsspektakel framöver, bland annat då jag tror att detta kommer att driva upp skadeståndskraven in absurdum.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Ja detta ska ju helt klart bli interssant. Hela rättegången var ju en fars från början men jag kunde aldrig ana att jag skulle få garva såhär mycket. Tokroligt.

2009-04-23 @ 23:24:15
URL: http://munkakvarn.blogg.se/
Postat av: Anki

Fantastisk reklam för Sverige...

2009-04-24 @ 15:10:05
URL: http://tjurskallenstomrum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0