Kyrkan och homosex

Så här ligger det till: Kyrkan, och för den delen allmänheten därtill, har nu debatterat om kyrkliga homovigslar skall tillåtas. Rent generellt anser jag att det borde tillåtas, då jag tycker man får göra som man vill så länge man håller sig inom lagens råmärken. Gör det dig dessutom lycklig är det bara att gratulera. Det stora problemet som jag ser det är att kyrkan frångår sin handbok, bibeln, rätt rejält om man tillåter detta. Men visst, för all del, kör på. Med tanke på att det inte går så bra för svenska kyrkan nu för tiden har jag ytterligare förslag: Sälj reklamplats i kyrkan och tjäna lite på gudstjänster. Det är trots allt ingen bra affärsidé att hålla gratis föreläsningar. Sätt upp stånd i vapenhuset och sälj tilltugg (månglare, någon?). Det går säkert att komma på massor man kan göra.

Antingen köper man att Bibeln är Guds ord och har denna skrift som bas för en religion eller så skiter man i det. Går man åt det sistnämnda hållet, hyckla inte med det utan gå "all in". Kalla det Bibeln 2.0 eller hitta på något helt nytt. Är det Guds ord, måste man väl ändå utgå ifrån att det gäller, då som nu. Som tidigare sagt spelar det mig föra roll åt vilket håll man bestämmer sig att gå i frågan. Det man måste bestämma sig för är om Bibeln skall vara ett styrdokument eller mer riktlinjer och då hur långt man kan gå innan det blir larvigt. En sak man kan säga om katoliker - De är jävlarimig konsekventa i alla fall



Inte bara fyrkantiga till sättet....-Popemobile!


Kommentarer
Postat av: Mats Bergendahl

Tycker att rätten till äktenskap är det viktigaste. Sen om dem gifter sig i kyrkan eller inte det som spelar roll, huvudsaken är att det finns ett lagligt stöd.



2009-04-05 @ 12:55:41
Postat av: Lindberg

Vill bara förtydliga att inlägget inte handlar om rätten till homovigslar utan jag har bara använt det som exempel för att ta upp religion och dess behov av stabililitet och konsekvens. Så fort staten och kyrkan inte längre är sammanflätade skall självfallet homogifte vara tillåtet. Det ska inte längre ha några religiösa förtecken. Draget ett steg längre, borde det vara emot demokratiska principer att förbjuda månggifte. Rent teoretiskt.

2009-04-05 @ 13:08:22
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/
Postat av: Bodahl

Inte första gången det här... Om man nu skall köpa att bibeln är Guds ord och om man nu skall följa det, vilken är den åsikt du uttrycker ovan, anser jag att man bör beakta följande stycken ur bibeln: 5 Mos 17:1-7, 4 Mos 5:1-31 och särskilt 5 Mos 22:1-30. Lite småobstinat, men det bjuder jag på.

2009-04-06 @ 20:25:32
Postat av: Lindberg

Min största poäng är faktiskt att det är humbug rätt igenom. Min bakomvarande tanke är följande: Gud, såsom allsmäktig, borde förutsätt att saker förändras, varför Guds ord borde vara betydligt mer allmänt hållna. Då Inte en jävel vet hur mycket "hundra siklar silver" är eller i vilken "överklädnad" man skall göra fyra tofsar i kan det knappast anses vara allmäna påbud. Ergo - strunta i bibeln eller hitta på en ny version. Gamla testamentet är för övrigt hysteriskt kul att läsa. Jag som haft min oxe och min åsna sida vid sida utan att veta att det är verboten...

En eloge till dig om du verkligen satt och letade reda på dessa bibelstycken.

2009-04-06 @ 21:02:16
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0