Leninpris och Rikstermbank

Vid dagens funktionskontroll av internet hittade jag två länkar som var synnerligen intressanta. Det ena är Rikstermbankens hemsida, en sida som igår innehöll 53 000 uppslagsord. Det går att söka på allsköns facktermer och i många fall finns också översättningar till andra språk. Bra att ha om man inte vet vad exempelvis "ensning" eller "terrassering" betyder och vill veta det, kan slå upp det där.


Peter Englund
uttalar sig idag på sin blogg oerhört skarpt över att religionsvetaren Mattias Gardell fått Jan Myrdals nyinstiftade Leninpris . Han har med denna bakgrund instiftat Pol Pot-priset och likaledes tilldelat Mattias Gardell detta. Skoj, men jag delar irritationen över den svagsinte fan som kommit på att uppkalla ett pris efter Lenin. Både DN och SvD nämner detta i oerhört korta ordalag (samma text från TT Spectra) och jag kan inte mer än fundera över vilket liv det hade blivit om priset hetat Idi Amin-priset, Saddam Hussein-Priset eller varför inte  Adof Hitler-priset

EDIT - jag hittade en felaktig preposition som jag geschvint rättade till. tnr 062207


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0