Om böcker

Hur kommer det sig att hur många böcker som än ligger och väntar på att bli lästa så kan jag inte låta bli att snoka reda på och införskaffa fler? Kan det vara en kompensation för min avsky mot shopping, måntro? Likheterna finns där förvisso; jag dras till bokstånd och dito affärer, jag kan inte låta bli att rota i lådor innehållandes böcker, jag blir glad som en lärka (varför nu de skulle vara speciellt glada) när jag hittar ett exemplar av en bok jag länge funderat på att införskaffa och beställer jag en bok över nätet så går jag varje dag och ser förväntansfullt ner i brevlådan, trots att jag vet att den omöjligen kan ha hunnit fram. Problemet är som sagt att jag införskaffar böcker i en raskare takt än jag läser dem, vilket leder till att vissa böcker står olästa i mina hyllor år ut och år in och därifrån dagligen påminner mig om att jag är en dålig människa. Det finns en uppsjö av böcker jag anser att jag verkligen borde läsa, både deckare, faktaböcker, romaner och böcker som anses höra till världslitteraturen. Jag skäms över att jag aldrig läst Dostojevkijs Brott och straff och skäms likaledes över att jag fortfarande inte påbörjat Hans-Joachim Noacks biografi om Helmut Schmidt. Där emellan kan jag nämna minst 25 andra böcker som jag också borde läsa och som jag redan har i min ägo.  Jag ska läsa dem så småningom, men då jag hela tiden drar hem nya litterära mästerverk (i och för sig ofta populärlitteratur, men ändå)förblir de olästa. Slutsatsen är således att jag måste isolera mig med mina böcker, utan någon möjlighet att införskaffa nya. Om sanningen skall fram är det dock ett relativt angenämt problem som knappast platsar ens under epitetet "I-landsproblem".

EDIT - Om en mening börjar med ordet "hur" bör den självfallet avslutas med ett frågetecken och inte med en punkt. Tnr. 261617


Kommentarer
Postat av: Hans

Hur man gör när man tvättar händerna beskrivs i hygienhandböcker. och inte ?.

Hur är ett frågeord.

(och alltid när det används som detta (men bara då)skall det naturligtvis vara ?.)

2009-04-28 @ 08:51:31
Postat av: Lindberg

Ja, det har du självfallet rätt i. Tackar.

2009-04-28 @ 16:38:35
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0