Reklam

Varför är vissa typer av reklam så vansinnigt dåliga? Vissa saker verkar vara helt omöjliga att göra så att de blir bra. Har det någon gång i världshistorien gjorts en bra reklam om bindor? Nu är inte jag direkt någon målgrupp att räkna med men jag vet att bindor inte primärt är skapta för att hindra en lättflytande blå substans för att flyta ut. Ändå så verkar det vara det viktigaste. Blöjor. Visst, det borde vara trevligt om de sitter någorlunda på ungen i fråga men är det inte kontraproduktivt om ungen inte känner av att den har skitit på sig? Borde det inte vara bättre om det är obehagligt men om smeten ändå behålls på plats? Om ungen inte märker av dyngan i byxorna, var finns då motivatorn att hålla sig tills en potta eller toalett dyker upp? Rengöringsmedel. Alltid en leende, vacker mor, som med glädje gör rent sitt hem. Sen kommer ungarna och skitar ner men det skrattar man bara åt, för det finns ju det bästa rengöringsmedlet i världen att tillgå. Allvarligt talat. Har ett rengöringsmedel någonsin gjort det roligare att städa? Tandkräm. ”Jag är inte bara tandläkare utan även mamma”. Jaha. Spännande. Skillnaden mellan tandkräm och tandkräm tror jag är graduell. Alla innehåller fluor och någon form av skurningsmedel som slipar lite på tänderna. Vissa innehåller mer skurningsmedel och får därför epitetet ”white”. Det är en plåga att se på samma sak om och om igen. Diskmedel motsvarar skurmedelsreklamen. Jag avskyr dessutom toffifee-reklamen. Fy fan. En reklam jag visserligen inte gillar, men tycker är lite intressant är KINDER-överraskning-reklamen. Ni vet, kärnfamiljen med en ful grabb som pratar skånska?! Hur tänkte de där? Det är nog ingen som märker när en av ungarna pratar skånska? Allvarligt talat vill jag bara skrika när han bräker ur sig ”o nått att leka med!” Lägg ner! Det finns en uppsjö av dåliga reklamer, som aldrig producerat något bra. Sedan finns det de som lyckas. Gång på gång. Ölreklamer kan vara riktigt bra. Bilreklamer är oftast påkostade i alla fall. Vi ska nog ändå skatta oss lyckliga. Ännu har vi inte lika många reklamavbrott som de har i staterna och vi har bättre reklam än annorstädes. Ofta i alla fall. Hur som helst borde reklamen rimligtvis syfta till att folk köper just den grejen som det görs reklam för. De som producerar smörjan borde då också inse att folk undviker produkter vars reklam är rent ut kass. Om det nu tvunget skall vara reklamavbrott stup i kvarten, gör då ordentlig reklam.







EDIT - Nu har jag suttit och retat upp mig och bestämt att dålig reklam härmed hamnar som # 7 i listan över saker jag genuint ogillar. Så det så. Tnr. 261147

Kommentarer
Postat av: Alfahannen

De flesta av de reklamsorter du nämner är väl heller inte svenska? Nu tittar jag minimalt på TV, men jag vill minnas att många av dessa reklamsnuttar är gjorda i Tyskland. Tysk TV-reklam har inte förnyat sig på decennier.



Min personliga favorit är "Snälla Åke" (Lotto-reklamen). Den håller än!



Du har en mycket läsvärd blogg.

2009-04-26 @ 10:58:08
URL: http://sensitivealphamale.blogspot.com
Postat av: Lindberg

Ja, konstigt nog är de riktigt dåliga ofta tyska. Det gäller i synnerhet tvätt -och diskmedel och liknande prudukter. Jag tycker det ändå konstigt att den riktigt dåliga reklamen begränsar sig till framför allt hushållsprodukter. Har de gett upp?

Tack och bock!

2009-04-26 @ 11:04:27
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/
Postat av: Andie

Själv brukar jag sitta och räkna hur många gånger det dyker upp reklamer med produkter som ska vara bra för dig tex aktimel, proviva osv i en reklampaus. För tänk om vi skulle äta alla dessa produkter varje dag, då skulle vi inte få göra annat än att äta.

2009-04-26 @ 11:12:00
URL: http://www.upinmytree.wordpress.com
Postat av: Lindberg

Jo, den aspekten har jag inte ens reflekterat över. När nu de olika kanalerna gör intrång på en film eller för den delen nyheterna på detta sätt, så tycker jag att de kan underhålla och inte få en att känna lust att karva i armarna. Reklam är irriterande. Dålig reklam är vansinnigt irriterande.

2009-04-26 @ 11:45:35
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0