Skoj med pengar, part deux

Då jag redan här lovade en uppföljning om leken med pengar så ska jag försöka uppfylla detta löfte. Nåväl. Skatt är vad medborgarna i ett land betalar till staten och staten använder skattemedlen för att få det hela att gå runt. Så långt är det ett nollsummespel. Men pengar försvinner ut ur systemet, exempelvis om importen är större än exporten, om turister ger ut mer pengar utomlands än vad de spenderar här, och så vidare. Det innebär att det måste fyllas på med pengar från någonstans. Det finns många möjligheter till detta men två av dem är mest intressanta. Lån från andra stater och att trycka upp pengar (bildligt talat, då huvuddelen av alla pengar är siffror i datorer). När det gäller lån från andra stater förstår jag inte riktigt hur det hänger ihop, då lån skall betalas tillbaka, med ränta. Det innebär att utlandsskulden hela tiden ökar, för om man skulle betala tillbaka är man tillbaks på ruta ett, med för lite pengar. Alla stater gör på detta sätt (utom möjligtvis stater som Nordkorea, där systemet bygger på att pengar varken förs in eller tas ut) vilket i sin tur, mycket raljant, betyder att alla länder är skyldiga varandra en massa pengar utan att någon tänker betala tillbaka. Utom Norge som är rikt liksom ett troll, som har stora oljefyndigheter för sig. Genom detta finurliga sätt ökar pengamängden i nästan samtliga länder, pengar som i sin tur kan belånas ånyo och skapa ännu mera pengar. Det hela blir till inflation, vilket gör att pengasummans värde minskar samtidigt som mängden ökar. Fast inte riktigt i takt. Inflationen styrs till viss del av olika räntor, som kan höjas eller sänkas. Då det hela styrs av lånade pengar och lånade pengar måste betalas tillbaka med ränta innebär detta att den sammanlagda summan av lånade pengar + ränta är större än summan av pengar som finns. Längre än så är jag inte med, då det blir alldeles för absurt. I stället tänkte jag gnälla om aktier.

Aktier används av företag, för att öka likviditeten (än en gång mycket raljant). Ett företags samlade tillgångar räknas ihop, vilket resulterar i en viss summa. Denna summa delas sedan upp i antalet aktier som skall säljas vilket ger ett värde per aktie. När sedan dessa aktier släpps kan jag gå och köpa, säg 1 % av företaget. I den sekund som aktien blir utgiven stämmer aktiernas sammanlagda värde och företagets sammanlagda värde överens. Så fort folk börjar handla med dem stämmer det inte längre. Då är det folks tro på aktien som bestämmer värdet på densamma och företagets värde hänger numera ihop med aktien. Om det nu skulle bryta ut krig i säg Irak, sjunker aktiemarknaden. Detta för att aktiemarknaden alltid sjunker när något dylikt händer. Detta vet folk om och säljer aktier, alltså sjunker marknaden. Logiskt, eller hur? Ett företags värde kan alltså över natt halveras utan att någonting har förändrats i själva företaget. Ännu värre blir det när man tänker på att folk är mindre benägna att handla när det är dåligt väder, exempelvis på hösten. Det innebär att ett företag förlorar i värde när det är dåligt väder en längre tid. Därför tänker jag inte befatta mig med aktier. Jag kan omöjligt lämna över mina pengar i händerna på en massa folk som är så omåttligt styrda av känslor. Tyvärr håller inte det, då banken och olika pensionsbolag leker med mina pengar som de behagar.

Slutsatsen blir att vårt monetära system är så absurt och idiotiskt att det är ett under att det fungerar. Nej, just det. Det fungerar inte riktigt.


Kommentarer
Postat av: Linkan

Nu har du fel min kära Fabian. Aktier måste vara det bästa sättet som finns då det gäller pengaplacering. De kan stiga flera 1000% men bara sjunka 100%. Ha! Lek med den tanken ett tag och inse att du kan bli rik!

2009-04-12 @ 11:06:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0