Vårt dagliga bröd

Idag är det torsdag och därför ska det handla om mat, närmare bestämt matvaruförfalskning. Då jag i skrivande stund är osäker på om det blir ett boktips eller allmänt gnäll om hur illa det är ställt med det mesta väljer jag att kringgå problematiken och behandla bådadera.

Som jag tidigare skrivit om här, är produkter av alla de slag inte vad de varit. Det fuskas hejvilt för att senare marknadsföras som högkvalitativa produkter. Detsamma gäller för mat. Det finns olika aspekter av fusk här men den främsta anledningen till att det fuskas är självfallet vinstmaximering. I klartext innebär det att man använder så billiga råvaror som möjligt, förlänger hållbarheten till ett maximum och där det går drygar ut sin produkt med exempelvis vatten. Är det vatten insprutat i produkten används stabiliseringsmedel för att köttbiten eller vad det må vara över huvudet taget skall hålla ihop. I princip allt innehåller tillsatser som är onödiga för konsumenten. Nästa gång ni har handlat, kontrollera hur många av era varor som exempelvis innehåller arom. Aromer används för att kompensera ett naturligt smakämne i syfte att spara pengar. Dessutom har man i den industriella processen tillsatt så många kemikalier att maten helt enkelt inte smakar gott utan aromer. Aromer framställs på konstgjort sätt och behöver inte på något sätt ha något att göra med ursprungsprodukten förutom att smaken påminner om denna. Vaniljarom kan exempelvis framställas utav bland annat rötad gran. Det stora problemet är att vi har vant oss. För 60 - 70 år sedan utdelades det hårda straff på matvaruförfalskning. Idag höjer knappt någon på ögonbrynen

Om detta och mera skriver Mats-Erik Nilsson i sin bok "den hemlige kocken". Dessutom visar han på vad som döljer sig bakom ord som "Hemlagat", "Nybakat", "Färskt" och "Naturligt". Vidare avslöjar han vad jag tycker är rent fusk. Ett exempel på detta är balsamvinäger, som kostar runt 700kr och uppåt för 100ml. Det som står i affären är vanlig vinäger som blandats med druvmust och färgats med brun karamellfärg. För någon vecka sedan såg jag en flaska balsamvinäger- tryffel. Den var dyrare än balsamvinäger och innehöll en tryffelarom. Dock ingen tryffel.


Mer läsning: Den hemlige kocken, aftonbladet

Inlägget får nog ligga under "böcker" ändå.


Kommentarer
Postat av: Andie

Jag läste om den där boken tidigare idag också. Det är en bok som jag vill ha i min bokhylla helt klart för den verkar riktigt intressant!

2009-04-16 @ 22:32:53
URL: http://www.upinmytree.wordpress.com
Postat av: Lindberg

Den är mycket intressant. Och frustrerande. Man upptäcker spännande saker när man handlar mat efter att man har läst den.

2009-04-16 @ 23:18:44
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/
Postat av: Sanna

Man blir ju lite smått förbannad när man läser de där böckerna. Själv håller jag i detta nu på att läsa uppföljaren Äkta Vara. Det är ju så gott som omöjligt att helt undkomma onödiga tillsatser i maten, men jag antar att om man lyckas skära ner lite så är det väl alltid något...

2009-04-17 @ 14:50:03
URL: http://fridasusannaj.blogg.se/
Postat av: Lindberg

Jag tror att ju mer man skär ner på fuskvaror och försöker hålla sig till "äkta", samtidigt som man försöker få andra att inse hur utbrett fusket är, desto bättre för konsumenten. Det kanske finns en "riktig" marknad nära dig i sommar med? Det enda som hjälper att ändra trenden är ju var och ens köpbeteende. Måste för övrigt läsa den andra delen med, har inte införskaffat den ännu.

2009-04-17 @ 15:15:16
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/
Postat av: Sanna

Ja, i värsta fall får jag väl börja odla eget på balkongen, samt ha en liten sugga där som jag kan dräpa vid behag. Men jag ska börja med att lägga in lite önskemål hos ica, ett steg i taget..

2009-04-17 @ 20:07:17
URL: http://fridasusannaj.blogg.se/
Postat av: Lindberg

Jag har faktiskt haft infall om kolonilott men det är så satans folkhem, för att inte tala om mycket jobb. Det blir när vi skaffat vår herrgård...

2009-04-17 @ 20:11:54
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0