Folk och fän


Aftonbladet bjuder på dagens lektion i rim och reson. Det börjar med en del av ett citat, "Väldigt livshotande", som genast fick mig att läsa vidare. "Hela citatet löd: " Alltså, de har ju ingen lungfunktion. Det är ju väldigt livshotande." Själv hade jag kanske valt att kalla lungfunktionen som sådan vital, men så är jag ju inte chefsläkare heller. Är en brusten mjälte eller en hjärnblödning bara lite livshotande, då? Hur resonerade man för att göra den bedömningen? Är någon som nyligen avlidigt mindre död än någon som dog för ett år sedan?

Den andra delen som är lite intressant är att en hög andel av dem som blivit svårt sjuka är unga. Hela fyra stycken. Fortfarande så hävdar jag att det där med svininfluensan är ett satans humbug som främst drabbar oss genom den medföljande hysterin, men vad som menas med denna "höga andel" är alltså jämfört med en vanlig influensa, där främst äldre drabbas. Vid en vanlig influensa är antalet dödsfall dock högre an vid denna, vilket får mig att glatt utbrista att jag har rätt i mitt tidigare påstående, som jag vill sammanfatta på följande sätt:

-Folk är idioter som genom medias försorg än en gång visat att de är får som borde omyndigförklaras. Eller i alla fall förlora rösträtten, så att media inte kan få folka att i sin tur tvinga politiker att ta idiotiska beslut.

Avslutningsvis vill jag påpeka att jag tror att den nu ökade användningen av desinfektionsmedel såsom alco-gel kommer att försämra våra chanser när skiten träffar fläkten på riktigt. Blir jag nu sjuk så skulle jag uppskatta ironin; mitt påstående vore därmed dock inte motbevisat.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Problemet med hela spektaklet är att de lärda säger helt motsatta saker. Så inte en jävel vet vad som egentligen är riktigt och sant. Det är snarare ovisshet och spekulationer från båda sidor som gör att folk blir rädda och osäkra, och tvärt om, skiter i att bry sig alls. Ingen vet, ingen kan och total förvirring råder.

2009-09-06 @ 01:11:46
URL: http://munkakvarn.blogg.se/
Postat av: Lindberg

Problemet med spektaklet är framför allt att media gör sig skyldig till spridande av panik, vilket jag tycker borde vara straffbart.

2009-09-06 @ 18:20:43
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag upplever att alla är lika rabiata. Det finns ju de som blir orimligt extrem-anti bara för att media har blåst upp det och det är ju precis lika dumt. För ingen vet faktiskt någonting så alla spekulation är egentligen helt bortkastat. Att säga att det är livsfarligt är lika dumt som att säga att det inte är så farligt. Ingen vet, ingen kan.

2009-09-07 @ 12:18:15
URL: http://munkakvarn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0