Kyrkan, Gud och lilla jag

Nu är det som så att jag inte längre är med i Svenska kyrkan. Dels ser jag inte poängen med att någon annan ska sköta sambandet mellan mig och Gud. Om Han vill mig något, så löser han den kommunikationen på något sätt. Därmed tycker jag det verkar dumt att betala kyrkoskatt. Visserligen finns andra tjänster jag inte använder mig av men betalar skatt för men just denna kan jag faktiskt välja bort. Kyrkan är inte min grej och när staten och kyrkan separerade fick jag hem ett brev och fick då välja. Tills skatten kom det året så trodde jag att jag avsagt mig bekantskapen med kyrkan. Så var det dock inte och jag bestämde mig för att genast gå ur. Det gjorde jag inte. Jag ringde en gång och fick ett krångligt svar, därefter hade jag inte tid.

Ok, jag tog inte itu med saken, retade mig på den skatt jag betalade en gång om året och bestämde mig för att träda ur. Det har inte blivit av tills nyligen. Det viktigaste skälet till mitt utträde är inte de jag inledde texten med, att jag inte behöver en medlare, utan snarare insikten att jag inte behöver en Gud. Behöver man inte det är hela konceptet med kyrkan en rätt dålig affärsidé. Jag tror inte på, har mig veterligen aldrig trott på och kommer med största sannolikhet aldrig tro på en gud. Skälen för det är många men det yttersta skälet bör vara att det är osannolikt, för att inte säga en omöjlighet. Bara för att en hel hop med människor tror på samma fantasifoster ökar inte sannolikheten ett dugg. Om däremot bara jag tror på daggmaskguden Urban är risken stor att jag blir idiotförklarad. Jag ser inte var skillnaden i sak skulle vara.

Därmed har alltså jag sagt upp bekantskapen med Svenska kyrkan, vilket de verkar ha accepterat. Förmodligen får jag ändå skatta innevarande år, vilket stör mig. Det var mot förmodan mycket enkelt att begära utträde; jag skrev ett mail.


Kommentarer
Postat av: Björn

Rock on!

2009-08-11 @ 22:42:47
URL: http://folkilsken.wordpress.com
Postat av: Sandra

Ja det är ganska intressant att man anses vara normalt funtad om man tror på gud men inte om man tror på troll eller dylikt. Ser inte heller skillnaden. Knäppgök som knäppgök.

2009-08-14 @ 11:36:51
URL: http://munkakvarn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0