Hemma och borta

Det är skönt att vara hemma. Även om resan varit helt fantastisk så är det ändå oerhört skönt att få komma hem. Arlanda var intressant. I normala fall tycker jag att det är vansinnigt fullt där men efter att ha varit i USA i tre veckor kändes det närmast tomt. Det är betydligt kyligare här, vilket av mig mottogs med lättnad.

Vad jag tänkte skriva om är Afghanistan ur ett något annorlunda perspektiv. I USA är nyheter från Irak och Afghanistan vardagsmat och tre dödade motståndare hade knappast blivit en nyhet. Frågan är, varför det blivit så här. Nog är det så att jag hade blivit synnerligen förvånad om några civila hjälparbetare hade dräpt talibaner efter att de blivit överfallna men den allmänna inställningen verkar vara att svenska soldater bär vapen bara för syns skull. Även om syftet med insatsen i Afghanistan inte direkt är att dräpa talibaner, så kan det vara ett av verktygen att nå till målet, ett säkrare Afghanistan. I detta fall så verkar det dessutom varit en försvarsstrid. De soldater som tjänstgör i Afghanistan är inte där för att enbart gulla med folk. Det tas inga krigsbyten och inga nya kolonier skapas.  De är där för att det inte går att hjälpa afghanerna att skapa ett fritt land utan vapen. Som jag tidigare skrivit så väljer den med fysisk makt om denne vill lyssna på god argumentation.

Fortfarande så tycker jag att svenska politiker inte har lyckats förklara varför Sverige är i Afghanistan, dvs vilket vårt mål är och hur mycket får det kosta. Utöver detta så kan vi inte försvara oss på hemmaplan, vilket är mer än skamligt.


Bild: Försvarsmakten


Kommentarer
Postat av: Sandra

Håller med dig. Verkar inte finnas någn som vet varför man är där. Helt ärligt förstår jag inte poängen med att ha svenskar i Afghanistan om man inte tänker ha ihjäl talibanerna. Vad i hela friden gör de där då? Håller folk i handen och hoppas på att talibanerna framöver inser att det nog är lite elakt att spränga flickskolor inklusive kids i luften?



Det blir ingen ordning i det landet innan man har haft ihjäl vartenda fundamentalistjävel och infört västerländsk, sekulariserad demokrati. Så jag håller nog med jänkarna - svenskarna fjollar runt där med sina bössor utan varken mening, befogenheter eller mål.

2009-07-26 @ 22:52:45
URL: http://munkakvarn.blogg.se/
Postat av: Lindberg

Huvuddelen av afghanerna är inte taliban. En del är det, en del är bara kriminella. Vad som måste ske är främst att staten Afghanistan får monopol på våld. I vissa fall behövs det våld för att lösa den biten. Jänkarna har i sin senaste offensiv börjat inse att enbart våld inte löser något, en sak man lärt sig i Irak. Den mjuka delen är vi bra på, den hårda sådär. Problemet vi har är att befolkningen här hemma inte förstår att båda delar behövs. Utöver det anser jag att sekularisering inte är av vikt för att det skall bli lugnt. Sovjet var också, officiellt, sekulariserat.

2009-07-27 @ 00:13:56
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/
Postat av: Sandra

Det har ju absolut ingen betydelse hur många talibaner det finns när Afghanistan har en av de mest kvinnofientliga lagstiftningen i världen. Även om talibaner är galna så är inte staten eller de civila mycket bättre. För att det ska bli någon ordning där tror jag att det behövs en omfattande attitydsändring och en sekularisering för det gå inte att blunda för att religion, tradition och kultur är grundproblemet här. Naturligtvis i kombination med fattigdom och bristande utbildning. Jag förstår inte kopplingen till Sovjet. Poängen svishade förbi mig totalt.

2009-08-03 @ 20:34:09
URL: http://munkakvarn.blogg.se/
Postat av: Lindberg

Därmed sagt att sekularisering inte hämmar misär.

2009-08-07 @ 18:07:56
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0