Gud finns inte

Det är min personliga mening. Ni får tycka vad fan ni vill så länge jag får tro vad jag vill och utgå ifrån att det inte finns någon gud. Eller själ för den delen. Vidare anser jag att det är lika befängt att tro på gud som att tro på spöken, voodo, förutsägningar baserade på kaffesump eller inälvor eller för den delen enhörningar.

Humanisterna lanserar nu en kampanj för att reflektera över religionens inverkan på samhället. Förmodligen är huvudsyftet att rekrytera medlemmar men det kvittar för det är ett lite småroligt test. Testet finns här och oberoende av resultat skulle det vara lite skoj med debatt, då det av respekt verkar vara tabu att diskutera religion. I alla fall så länge den är etablerad. Försök att hitta på en egen religion och se hur lång tid det tar innan du får prata med psykakuten. I alla fall om den påhittade religionen innehåller uppenbarelser. Det är i min ringa mening helt befängt att man inte får kritisera eller att man måste hysa den djupaste respekt för vansinniga idéer och villfarelser, bara för att det kallas religion.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Instämmer till 110%

Jag har helt ärligt aldrig förstått vad folk menar när de säger att "jag har respekt för andras religion" eller när folk kräver "du ska ha respekt för min religion". Min spontana fråga är då Varför?



Jag får garva åt deras dumheter orecis hur mycket jag vill, för inte skulle någon annan tagit mig på allvar om jag hävdade att den allvetande, rosa, rymdelefanten med spagettiarmar och huggtänder kommer att utplåna jorden år 2085. I bästa fall hade de garvat. I värsta fall låst in mig i ett madrasserat rum på livstid.



Religion är rena dumheter och inget man bör ta på allvar. Jag har absolut noll tålamod med folks vanföreställningar och jag tänker inte be om ursäkt för att jag tycker att det är lustigt, fånigt och lite sinnesjukt.

2009-06-15 @ 10:30:50
URL: http://munkakvarn.blogg.se/
Postat av: Björn

Jag är ju ganska uttalad religionskritiker, så det kommer kanske inte som någon större överraskning att jag håller med?

2009-06-16 @ 22:26:44
URL: http://bjornnastet.com
Postat av: Lindberg

Inte direkt, nej.

2009-06-16 @ 22:51:22
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0