För ful för antimobbing-video?

Den senaste antimobbingkampanjen som dragit igång innehåller en hel del humor. I videon, går en tjej igenom en korridor, förmodligen på en skola och sjunger stillsamt. Mycket puttenuttigt och man kan ju inte annat än att tycka synd om henne, för det är ju en liten gullig tjej. Ingen normal människa kan ju förstå att just hon blir mobbad. Och däri ligger själva poängen. Hade det varit en liten, tjock, finnig, allmänt ful unge med skränig röst, hur många skulle tycka synd om huvudpersonen i den utsträckning man nu gör? Det roliga är ju att "friends", som ligger bakom videon, (Det är en svensk organisation, varför heter den inte "vänner"? )verkar ha insett detta. ALLA medverkande är relativt snygga människor. Inte en tjockis, punkare, skelögt eller ens någon med glasögon i hela videon. Skojigt, tycker jag och påstår att det bidrar till hur idealet skall vara, något som inte direkt minskar mobbingen. Hur det nu är med det, folk kommer alltid att bli mobbade. Personligen tycker jag att skoluniform är enbart positivt vilket kan bero på mitt stora ointresse för mode rent allmänt. Tänk vad skönt det kan vara att dra på sig samma uniform varje dag och slippa fundera på vad som matchar. Tänk vad pengar man sparar!

Idol är ytterligare ett tv-program jag inte följer men jag har förstått att det finns och på ett ungefär hur det är uppbyggt. Det verkar som om den säljande idén är att vem som helst kan bli en stjärna, bara denne kan sjunga. Pyttsan, säger jag. Är man ful, bemödar man sig icke. I alla fall har jag svårt att tänka mig att man sitter framför idol och plötsligt känner att det nog var befogat att köpa en wide screen tv bara för att få plats med hela artisten.  Om ni anser att någon ful människa någon gång hamnat i en position att ha en chans att vinna i andra mediala positioner än när det gäller frågesporter, hör av er.


Kommentarer
Postat av: Linda

Jag tycker att filmen visar den verklighet som idag finns på högstadier runt om i vårt land. Gå in på en skola för ungdomar mellan 13 och 16 och man ser inte längre skelögda, överviktiga eller fula som de mest utsatta. Filmen visar enligt mig att vem som helst kan bli mobbad och utanför och det är så det är för ungdomar idag! Det spelar ingen roll om du är snygg och populär, du kan mycket väl få ett oförskämt dåligt rykte som leder till mobbing i längden. Jag tror snarare det handlar om bemötande och attityder hos ungdomarna, tillfällen att trycka ner varandra kan dyka upp var som helst och för vem som helst. Det beror på om gruppen tycker att du passar in i sammanhanget eller om du bryter mot de normer som ungdomarna själva har skapat.



Säger jag som dagligen jobbar med denna problematik... :)

2009-03-27 @ 18:03:37
Postat av: Bodahl

Ang sista meningen: Vinnaren i brittiska talang (ingen aning om vilket år) Paul Potts var ingen fröjd för ögat när han vann. http://www.youtube.com/watch?v=1k08yxu57NA

2009-03-27 @ 18:09:09
Postat av: Lindberg

@Bodahl - Operasångare generellt faller lite utanför de ramerna, då det är helt omöjligt att frambringa sådana toner utan en ordentlig resonanslåda. Hur som helst har du hittat en ful vinnare.

@Linda - Det är möjligt att man inte ser dem som mest utsatta, men nog finns de. Dock inte i videon.

Grupper förstärker sin egen vi-känsla genom att behandla utomstående sämre, vilket historiskt sett inte har förändras bör väl snarast frågan ställas hur attityder och beteenden "styrs" i syfte att de inte skall skada någon. Min grundpoäng varande att gruppbildning och beteenden detta manifesteras genom är ytterst mänskliga. Därmed tror jag inte att mobbing kommer att stävjas, formerna bara förändras. Om slumpvis folk väljs som offer och inte bara "skelögda, överviktiga eller fula" så kanske det är ett steg i rätt riktning? Slumpen går ändå inte att styra. I syfte att styra gruppers normer anser jag att starka yttre ledare behövs och sådana finns alltför ofta inte innom skolans värld.

2009-03-27 @ 18:34:04
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/
Postat av: Sandra

Du är för härlig. Jag skrattar så jag tjuter varje gång jag läser din blogg. Jag håller med dig angående skoluniformen. Genom att införa uniform hade man kunnat minska mobbingen dramatiskt. Många är ju mobbade för deras klädstil och bedöms efter föräldrarnas ekonomi vilket ofta utmärks genom vissa typer av kläder.

2009-03-27 @ 21:15:44
URL: http://munkakvarn.blogg.se/
Postat av: Haggis

Håller med Bodahl, här är en länk från 2009 Britan´s got talent. Varför har de inte denna skönsjungande lilla tant med?!? http://www.youtube.com/watch?v=9lp0IWv8QZY

2009-04-13 @ 00:44:16
Postat av: Lindberg

Ok. Man kan vara ful och vinna i mediala sammanhang. Den lilla damen sjunger för övrigt grymt!

2009-04-13 @ 00:48:19
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0