Kedjebrev

Att det finns kedjebrev stör mig egentligen inte. Det som stör mig är kamrater, vänner och bekanta, som utan att tänka det minsta skickar vidare dessa idiotiska påhitt. Allt för ofta trillar dessa förbi min inkorg.  Därifrån går de igenom minst två filter; Trovärdighetsfiltret och sannolikhetsfiltret. Det förstnämnda fungerar så att jag omedelbart raderar alla meddelanden som helt enkelt inte är trovärdiga. Dessa meddelanden varnar exempelvis för att jag blir utesluten ur msn, fb, mm om jag inte omedelbart skickar det vidare, eller påstår att jag kan få en massa pengar av bill gates för att Apple och AOL går ihop till ett företag. (Vad Bill gates har med dessa företag att göra förstår jag inte men detta meddelande finns i hundratals variationer och allt ifrån mobiltelefoner till datorer och pengar kan vinnas). Trovärdigt? Nja.

Om det nu är halvt trovärdigt, hur sannolikt är det? Hur i helvete skulle någon få reda på om ni vidarebefodrar dessa meddelanden till era vänner? Vore det så enkelt, varför retar sig folk på FRAlagen? Om det skulle stämma skulle företaget i fråga gå i konkurs omedelbart. Är det för bra för att vara sant, så är det inte sant.

Inte heller alla brev om våldtäktsdroger, borttappade barn eller cancersjuka tanter har ett uns av sanning i sig. Jag tar risken att dö i förtid, drabbas av olyckor eller att små kattungar lider fruktansvärt än att skicka dem vidare. Det finns sätt att göra något bra, att verkligen hjälpa folk. I 99% av fallen förutsätter det dock att man reser sig upp, går bort från datorn och på allvar tar tag i saken.

Avslutningsvis finns det ytterligare en sak man kan göra. Man måste dock lägga några sekunder på det.

www.justfuckinggoogleit.com


Kommentarer
Postat av: Anonym

Klockrent skrivet!



Och jag klickade givetvis på länken

2009-03-24 @ 17:53:54
Postat av: Bodahl

Jag tycker nästan att det bästa med dessa kedjebrev är den underbara svenska som de oftast skrivits med. Oftast stavar författaren som en åttaåring och har en grammatisk förståelse i nivå med en genomsnittlig gurka.

2009-03-24 @ 18:40:23
Postat av: Lindberg

OMG, hit FORWARD if you want to see who looks at your profile the most. All you have to do is Forward the message and hit Ctrl F4.



Helt allvarligt. Tänk till, för fan.

2009-03-24 @ 18:48:34
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/
Postat av: Haggis

Mycket bra skrivet unge man!

2009-03-25 @ 17:04:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0