Kungen och apanaget

År 2004 uppgick hovets apanage till 90 miljoner kronor. Det innebär att varje svensk betalade in mindre än en tia till Hans Maj:t. Nu är ju den faktiska summan lite högre, då inte alla i Sverige levande människor betalar skatt. Ungefär 6 miljoner av dem är dock mellan 16 och 65 år. Om vi, för sakens skull, säger att hälften av dessa, ca 3 miljoner människor betalar skatt, så blir dessa stackare lidande och får tillsammans stå för Sveriges statschefs apanage. Den gigantiska summan uppgår till ca trettio svenska kronor. Per år. Att strunta i att ta den där ölen på krogen precis innan hemgång en enda gång bekostar allstå ett kungahus som gör Sverige till ett land utöver det vanliga. Tyvärr har jag inte hittat några siffror på vad kungafamiljen i rent reklamsyfte innebär för Sverige.

Utöver det faktum att det är larvigt lite som Kungahuset faktiskt kostar, utslaget på en tredjedel av dem som är bosatta här, är det min fasta övertygelse att ett kungahus i kris och krig skulle ge en stabilitet, vara en fast institution för svenskarna som en president inte skulle kunnat.  Betraktar vi våra grannländer Danmark och Norge under den tyska ockupationen framstår det som solklart, trots att den Norska familjen uppehöll sig i England.

Så länge man väljer att inte se några problem, vägrar inse att det kan bli illa längre fram i tiden, finns lyxen att gnälla över petitesser och gnälla, ja det kan vi.

Källor: World factbook, DN


Kommentarer
Postat av: Linkan

om jag skulle sluta dricka den helt meningslösa "sista ölen" eller för den delen "den sista shoten, groggen eller dylika drycker" så skulle ca. 40 personer slippa betala denna lilla del av apanaget. Beräknat på 20 utekvällar á 60:-. Skulle vi lägga till de öl, glas vin, groggar etc. som gjort mig för full ett otal gånger de senaste åren så skulle vi få en siffra på 1500:- (helt tagen ur luften), vilket innebär 50 personer ytterligare. Summasumarum så kan jag genom att avstå från dessa drycker, förutom att må bättre, betala 90 motståndares del av apanaget. Slutsatsen är att alltid ha 30:- i beredskap att ge till den som gnäller över apanaget!

Tack för mig, hej!

2009-03-18 @ 21:10:51
Postat av: SteveO

Tro nån räknat på att nästa års kungabröllop (heter väl egentligen nånting annat om man ska vara helt korrekt, men ni vet vad jag menar) skulle kosta 2.50kr per invånare. Ni som känner att ni inte kan avvara denna summa till ett evenemang som garanterat kommer ha lika stor massmedialt intresse som ett OS eller motsv storlek på evenemang inser nog inte heller vilka intäkter och intresse för Sverige det ger. Och skulle ni inte vilja bidra så har jag precis som Linkan småpengarna i beredskap.

2009-03-20 @ 17:39:42
Postat av: Klister

Kom igen nu, redovisa vad kungahuset plockar in till Sverige per år. Jag har aldrig sett dessa siffror någonstans. Utan dem så är resonemanget helt värdelöst.

2009-06-12 @ 01:50:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0