Om ansvar

"Förlåt. Det blev lite dumt. Jag dabbade mig." Så kan man säga. Eller så kan man påstå att man inte hade en aning om vad som sker i en organisation man på något sätt är ansvarig för. Personligen kan jag tycka att det inte spelar någon roll om man blev lurad eller inte när man formellt är ansvarig. Bit ihop, svälj skammen och sedan ge den som lurade dig ett helvete för det. För denne är ju också ansvarig, dock inte utåt. Det är lite intressant att se ett agerande hos svenska makthavare som påminner inte så lite om femåringars agerande i sandlådan; så länge saker går bra är de minsann ansvariga för allt, går det åt skogen har de inte det minsta med saken att göra. Är det någonting vi inte behöver rent generellt i Sverige, eller någon annan stans heller, så är det dåligt ledarskap. Gång på gång visar de människor som är ansvariga för Sveriges väl och ve att de inte tar det ansvaret.  Det är riktigt skrämmande. Tyvärr är det inget undantag att folk beter sig på det sätt LO-Wanja nu senast gjort. Beteendet grundar sig nog mycket på uppfostran. Barn som tidigt lär sig sina rättigheter men inte skyldigheter tror jag kommer att få svårt att ta ansvar. Media har inte direkt någon hämmande effekt på idiotin. Om man exempelvis vräker i sig 900 burkar Red Bull per år kan jag tycka att man får skylla sig själv om man inte mår bra av det.  I skrivande skull anser närmare hälften av 127683 röstande att Energidrycker skall ha 18-årsgräns. Ansvaret blir alltså föräldrarnas och/eller butiksinnehavarens. Är inte tanken att barn gradvis skall få mer och mer ansvar tills de blir myndiga? Är inte detta ett led i att bli vuxen? Just nu rör vi oss åt motsatt håll, vilket leder till katastrof så länge man förutsätter att man är en ansvarstagande ung, vuxen individ vid 18 års ålder. Ärligt talat, ju mer jag tänker på det, desto räddare blir jag. Tvinga barn att ta mer ansvar för sig själva eller höj myndighetsåldern till 21 igen. Nog tycker jag att "barn ska få vara barn" men för varje rättighet följer skyldigheter. Vill man betraktas som vuxen får man leva upp till det med och ta det ansvaret som därav följer.



Länk till Red Bull - pundaren


Kommentarer
Postat av: JW

Från SVDs ledarblogg:



"I stället upprepade hon att hon var bestört över vad som nu visade sig ha skett bakom ryggen på ”oss i styrelsen”. Ändå kunde hon inte svara på vad som egentligen hade skett. Lika lite kunde hon ge besked om vem eller vilka som hade gått bakom styrelsen rygg.



- Är det en enskild tjänsteman, frågade SVT:s KGB torrt. En fråga som drog ner sneda flin hos journalistkollegerna."





2009-03-30 @ 20:38:26
Postat av: Lindberg

AMF:s årsredovisning, som Lundby-Wedin själv skrivit under, står att Elmehagen ska ha pensionsavsättningar på 770 000 kronor i månaden. Att hon själv inte reagerat förklarar hon med att hon fått berättat för sig att det var gamla åtaganden och att avsättningar blir större ju närmare pensionen han kom. (SvD)

- Nämenvafan! Läser hon inte vad hon skriver på?! Det gör ju hela försöket att skylla ifrån sig än värre. Hur gammal är hon? Sju?"De lurade mig att skriva på papper jag inte orkade läsa! Så det så!"

2009-03-30 @ 21:57:15
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/
Postat av: Lindberg

Bloggen i sin helhet. Klart läsvärd:

http://blogg.svd.se/ledarbloggen?id=12862

2009-03-30 @ 22:11:42
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/
Postat av: P.O

Det är alltid mitt fel. Om dagens chefer och makthavar kunde ha den inställningen till problem och kriser som uppkommer så skulle dett inge ett större förtroende och förståelse att människan gör titt som tätt fel.

istället för att bara skylla ifrån sig och säga att jag visste inget. För det innebär att du har gjort för lite och då är det ditt fel.



2009-03-30 @ 22:53:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0