Panem et circenses!

Tennis hör inte till de sportgrenar jag följer på något sätt. Framför allt inte när nu hockeyns slutspel dragit igång. Davis Cup - matchen mellan Sverige och Israel i malmö hade förmodligen passerat obemärkt förbi, om inte fritidsnämnden i Malmö hade bestämt sig för att på allvar blanda politik och idrott och besluta att matchen skulle spelas utan publik. "På grund av säkerhetsläget, hette det, men samtidigt sades att beslutet kunde ses som en politisk markering mot Israel", skriver Claes Sjödin i DN. Vem är det som blir drabbad av åtgärden i första hand? Enligt mig är det främst spelarna, som spelar en landskamp som ingen får följa. Därefter de människor som ändå är genuint intresserade av sporten och vill stödja sina respektive land. Det finns ändå mekanismer att ta ställningar till andra länders agerande men detta verkar enligt vissa komunpolitiker inte räcka och tar saken i egna händer. Sossebloggaren Morgan Johansson kritiserar bland andra Carl Bildt för att denne inte agerat starkare. Är inte Herr Bildt utrikesminister? Så vitt jag vet är det Lena Adelsohn Liljeroth som är kulturminister och hon ansvarar även för idrottsliga frågor. Därmed anser jag att det skulle varit tjänstefel av Bildt att yttra sig. Det är otvetydigt så att många tror att sakfrågan är folkmord, Israels agerande i Gaza. Snacka om att övervärdera en tennismatch.


Ryssland är ett land som jag anser friskt blandar politik och sport, med framgång. Ett oerhört sovjetiskt påfund kan tyckas men uppenbarligen fungerar det. Idrotter med framgångspotential understödjs och används som utrikespolitiskt verktyg . Jag har dessutom stöd för mitt tyckande, bland annat här. I väntan på Davis Cup- matchen konstaterar jag att ett par komunala politiker gör samma sak, fast tvärtom. Om man gör ett sådant ställningstagande som de nu gjort, bör man nog ta i ordentligt och en gång för alla fastslå att idrott och politik hör ihop. Stryk alla bidrag till idrotter där Sverige inte har framgångspotential och satsa ordentligt på ett fåtal. Inför ett "bonussystem" till framgångsrika idrottsmän och utöka forskningsanslagen för statlig doping. Det ligger ju trots allt i rikets intresse att Sverige vinner....


Här måste jag kort nämna upp de grupper som tycker att politik och idrott är två sidor av samma mynt, eller rättare inte bryr sig om den sistnämnda. "Kamratskap Karlskrona" kommer att delta i "stoppa matchen"-demonstartionen och slår därmed sina bruna påsar ihop med ""extremnationalistiska och antisemitiska Hamas-anhängare samt totalitära grupper som Revolutionär Kommunistisk Ungdom" (SvD). Är det någon utöver mig som tycker det är löjeväckande att extrema grupperingar från höger-och vänsterkanten förenas i sitt hat mot Israel?

Idrott och politik hör inte ihop. Vissa skärningspunkter kan inte undvikas men detta agerande är löjligt. Själv hoppas jag för övrigt att vi spöar skiten ur Israel i denna politiska landskamp. Inte på grund utav Israels tidigare agerande utan för att jag alltid hoppas Sverige vinner i idrottssammanhang.

Ett kort citat ur DN som sammanfattar denna dumhet rätt bra får avsluta detta inlägg:

- Vi står här för att demonstrera mot att Israel får spela matchen trots att ockupationen av Palestina fortsätter, säger William som inte vill säga sitt efternamn och som har varit medlem i ISM [International Solidarity Movement], sedan 2004..
Länkar: (SvD), (DN). (Al-Jazeera), (Die Zeit), (iHT)


Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag håller med till viss del. Men jag får ändå en bitter smak när exempelvis USA får anordna OS. Det är ändå något som man hittade på för att förhindra stidigheter och jag tycker att det rimmar illa.

2009-03-07 @ 11:01:25
URL: http://munkakvarn.blogg.se/
Postat av: Lindberg

USA? Om man ska börja med just det landet tycker jag det mer förvånande att du inte nämner Tyskland 1936,Italien 1944, Sovjet 1980 eller Peking 2008.

När det gäller upprinnelsen till de olympiska spelen må du ha rätt, men jag tvivlar. Var har du det ifrån?

Utöver det valde jag att inte ta upp OS, en politisk häxkittel, på senare år även komersiell dito. Spelen i Moskva bojkottades av många länder pga Sovjets invasion av Afghanistan, varpå många östländer valde att inte dyka upp i Los Angeles året därpå. Alla moderna spel har väl till visst del haft till syfte att marknadsföra värdnationen och staden men i synnerhet Berlin, Moskva och Peking bör framhävas som politiska OS, anser jag.

2009-03-07 @ 14:28:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0