Språkliga brister beivras

Va e de för fel på folk? E de tillräckligt att folk fatta va man säger eller ligger de mer i de?

Nog har jag förståelse för att man använder förkortningar för långa ord i allmänhet men att korta ner "det" och "vad", vinner man inget på. Förutom att måla upp en bild av att man verbalt befinner sig på en åttaårings nivå. Själv gillar jag vissa förkortningar; jag blev uppriktigt förtjust första gången jag skrev "SjvTpFo" utan att tänka mig för. Det finns dock ett värde i att korta ned ord som sjukvårdstransportfordon, då det är ett långt ord som tar tid och plats. "Vad" faller inte under samma kategori. För en gångs skull tror jag inte att de som skriver så här är lata. Jag tror att de inte bryr sig, vilket om möjligt är ännu värre. Det är inte nog att kunna tala med varandra så att den andre förstår innebörden.  Innehållet i det som framförs tolkas av mottagaren och bedöms efter olika kriterier, bland dessa också språket. I syfte att få gehör för sitt budskap bör man framföra det rätt. Det är helt enkelt så att man uppfattas som dummare än vad man är om man inte kan skriva rätt. Åt andra hållet fungerar det också. Man uppfattas som smartare än vad man i själva verket är om man besitter en grundläggande förmåga att bruka språket rätt. Det gynnar mig.



Kommentarer
Postat av: SteveO

Antar att du inte känner samma förtjusning i förkortningen grdman

2009-03-28 @ 21:47:47
Postat av: Lindberg

Nope. Det finns många militära förkortningar jag tycker om men grdman är inte en av dem. Då är csrr, lkbgrp eller FObef, betydligt bättre. För att inte tala om Slövnprj, ustödgrp, TOLO eller pskfo

2009-03-29 @ 01:12:27
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/
Postat av: Sandra

Sant. Jag kan reta mig till förbannelse på onödiga förkortningar och dålig svenska.

2009-03-29 @ 11:06:46
URL: http://munkakvarn.blogg.se/
Postat av: Sandra

Det bästa är när folk är förbannade och ska idiotförklara någon och sedan stavar så hopplöst illa så man fattar inte ens hälften av vad de har skrivit.

2009-03-29 @ 11:23:29
URL: http://munkakvarn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0