Brott och straff

Att straffskalan är lite skev ibland blir speciellt tydlig när medhjälp till upphovsrättbrott döms hårdare än diverse våldsbrott. Det behöver dock inte alltid vara av ondo. Jag kan tänka mig att straff generellt kan vara hårdare men hur vore det om dumma brott döms oproportiellt hårt? Behåll straffskalan som den är förutom vid brott som begås av ren idioti. Vandalisera en buskur och sitt i arbetsläger i ett år. Det finns nämligen brott som inte kommer att minska hur mycket man än höjer straffen; alla brott där gärningsmannen har det något att vinna. Men när inget står att vinna på brott, skadegörelse, klotter, vandalisering, brott där gärningsmannen begår brottet i ren djävulskap, kanske skulle kunna minska om straffet vore oproportiellt högt. Det borde ju krävas så oerhört lite eftertanke att bara strunta i att kasta en sten in i ett skyltfönster eller skära sönder ett säte på tåget. Allt att förlora, inget att vinna. Nog är det så att risken att åka dit är rätt liten men även om man gör det är straffet nog överkomligt. Skulle det inte vara det, kanske vetskapen om ett kännbart straff ge några sekunder att tänka igenom beslutet att förstöra.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Kunde inte sagt det bättre själv. Blev glad igår när jag fick veta att man haffat två svenskar som förgripit sig på kids i Thailand. De riskerar 15 år i fängelse...i thailändsk fängelse. Jag rös av välbehag. Vi har ett och annat att lära av Thailand.

2009-05-13 @ 21:56:52
URL: http://munkakvarn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0