Oklart

Mona Sahlin ligger på Reinfeldt och regeringen att dessa gör för lite för att skapa nya jobb. Socialdemokraterna går till och med till EU-val på just jobben. Den delen förstår jag inte. Vad skall EU göra för att skapa fler jobb i Sverige? Det är väl snarare så att om de skulle göra något för att minska antalet arbetslösa, så finns det en rad länder som går före. Om jag förstått det rätt är det Socialdemokraternas strategi att få EU att använda den svenska modellen med kollektivavtal i hela EU, vilket rimligtvis huvuddelen av medlemsländerna inte direkt förordar, då just billig arbetskraft är bland de få saker som gör dem attraktiva. Jag förstår inte riktigt hur de har tänkt sig det hela men å andra sidan verkar de bara ha lösningar i opposition.

I övrigt gjorde jag ett test på DN där jag verkade stå närmast Piratpartiet. Då detta parti a) är emot FRA och b) är ett enfrågeparti kommer jag att gå emot resultatet. Som vanligt kommer jag rösta på det parti jag anser är minst skadligt för Sverige. Mitt politikerförakt har tyvärr närmat sig resignation vid det här laget. Det förstnämnda är främst grundat på två saker: Oförmågan att ge klara besked (fullkomligt logiskt men vansinnigt irriterande) samt det faktum att ett parti som har en bra idé blir motarbetad på grund av att det är just det partiet som kläckt den. En bra idé är en bra idé, oberoende om det var Ghandi eller Hussein som kom på den. Politiker måste sätta nationen främst, inte sitt parti. Också detta ser jag som en logisk följd utav systemet. Det betyder inte att jag gillar det.

EDIT- om iknappt någon röstar utom jag, blir min röst så mycket mer värd. Strunta i att rösta! Bojkotta EU-valet!
Tnr. 202115


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0