Sveriges Radio, P1

När jag är ute och springer, något som sker allt för sällan, så har jag den senaste tiden börjat lyssna på På minuten, ett radioprogram som gjort berättarkonsten till något av en tävling. Deltagarna får ett ämne presenterat för sig och ska på en minut berätta om ämnet utan att staka sig, upprepa sig, lämna ämnet eller lokalen. Det är oerhört tvära verbala kast och lyssnaren får sig en språklig resa blandat med en stor del humor. Det är inte på grund utav programmet, även om det till viss del bidragit därtill, som jag är oerhört förtjust i långa, krångliga meningar med många bisatser, somliga nödvändiga, somliga onödiga, som läsaren ibland får läsa både en och två gånger för att över huvudet taget kunna begripa. Programmet sänds i P1 men det går alldeles utmärkt att ladda hem avsnitten i efterhand, vilket jag allt som oftast gör. Betalar man dessutom sin radiolicens, vilket inte är ett val, utan en skyldighet om man har tv - eller radiomottagare, så kan man göra det med fullgott samvete och samtidigt känna att pengarna ibland används till något vettigt.


Kommentarer
Postat av: Alfahannen

På minuten kan vara fantastiskt roligt när de rätta individerna är på plats. Har inte hört de senaste årens tävlande, men jag minns när Stig Järrel dominerade tävlingarna (han tilläts ofta tala hela minuten ut), och medtävlarna bestod av bl.a Hans Alfredson, Margaretha Krook och Moltas Eriksson.



Lennart Swahn ledde det hela, och just kombinationen kvicktänkthet, improvisationsförmåga och grammatisk ekvilibrism gjorde detta program till en riktig höjdare.



Tack för tipset, detta skall jag lyssna på!

2009-05-01 @ 20:41:00
URL: http://sensitivealphamale.blogspot.com
Postat av: Lindberg

Numera är det oftast Fredrik Lindström, Kajsa Ingemarsson, Pia Johansson och Hans Rosenfeldt i panelen. Jag tror inte upplägget är förändrat, dock.

2009-05-02 @ 14:04:13
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0