Facebook och vårt samvete.

Ni kanske har läst om att gruppen ”2kr per medlem till jordbävningsoffren i Haiti” bytte namn till ”Svenska nekrofilföreningen” i dagarna. Personligen tycker jag det är hysteriskt kul och tidningarna tar upp det hela som en nyhet (länkar nedan) men de har någonstans missat det väsentliga, nämligen att folk tror de kan göra något gott genom att lägga fem sekunder på att klicka på en ikon. Det finns hur många stödgrupper som helst och någonstans tror jag att det finns en hel del som tror att de gör skillnad genom att gå med i en facebookgrupp och därmed döva sitt samvete. "Jag bryr mig" tycks de tänka genom att någon annan på ett magiskt sätt skall donera pengar genom att gå med i en grupp. Det är inte så enkelt. Vill man donera pengar, tycker jag att man ska göra det. Att någon annan skall donera pengar för att jag gått med i en grupp på facebook anser jag vara högst suspekt. Vem skulle det vara? Vilken människa skapar en grupp och donerar sedan? Som allt annat anser jag det vara viktigt att tänka ett steg längre och i synnerhet att ställa en enkel fråga till sig själv. Frågan lyder: "är det rimligt?".

Någonstans bör man inse att man faktsikt måste anstränga sig för att hjälpa.

Länkar: Ab, Svd



För övrigt är jag livrädd för hur lite debatt Sveriges avsaknad av en hållbar säkerhetspolitik skapar.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag har skrattat mig fördärvad åt det där. Folk är på allvar helt slut i huvudet. Tror de verkligen att man hjälper någon genom att klicka på en knapp på facebook. Tragikomik på toppnivå.

2010-02-04 @ 08:50:44
URL: http://munkakvarn.blogg.se/
Postat av: Lindberg

Ja, du. Jag blev nästan harmynt på kuppen...

2010-02-04 @ 22:39:09
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0