En alldeles speciell dag

Idag är det Simkunnighetens dag, vilket ju passar bra då jag är simkunnig. Sett på det viset så hade igår passat med men idag var jag faktiskt, intet ont anande, och simmade. Jag undrar om det finns någon djupare ironi bakom det faktum att britterna idag för 94 år sedan försökte sig på en landstigning vid Gallipoli, som gick åt skogen. De hade, dagen till ära, öppet i hela 30 minuter längre än en vanlig lördag. Simhallen, alltså. Jag simmade i cirka 40 minuter och var helt ensam i hallen i 30. Antingen är jag den ende i kommunen som kan simma, eller så verkar det inte gått ut till allmänheten att detta är en speciell dag. En familj dök upp i slutet och ägnade sig helhjärtat åt att plaska i barnpoolen och förbättra sitt hundsim. På denna hemsida kan man läsa följande om dagen: " Simkunnighetens dag är ett betydelsefullt projekt när det gäller att sprida vikten av simkunnighet till hela svenska folket, både barn och vuxna. Det är också ett tillfälle för simanläggningar och simidrottsföreningar att visa upp anläggningar och verksamhet." Ja, vad säger man. Någon har uppenbarligen inte skött sitt jobb. Kanske det är samma person som organiserar 1 maj-tåget här i staden. Sist jag bevittnade ett sådant utgjorde musikkåren bedömt två tredjedelar av hela tåget. Mycket underhållande. Varför man får ledigt denna dag har jag aldrig begripit, men man ska helst vara sur och arg, verkar det som.



Simkunniga?


Kommentarer
Postat av: Alfahannen

Jag kanske inte borde uttala mig angående simning, eftersom det enda märke jag erövrat är baddaren (å andra sidan lärde mina diktatoriska storebröder mig simma genom att slänga i mig från en brygga och hota mig med stryk om jag inte simmade...kanske något för dagens ungdom att ta efter, haha).



Dock är det väl generellt så att många av våra traditionstyngda "specialdagar" faller alltmer i glömska, förutom midsommarafton (alkoholtraditionen släpper aldrig sitt grepp), vad gäller första maj finns knappt kunskapen kvar om ursprunget.



Världen förändras, om det är till det bättre eller sämre låter jag vara osagt, och vi med den.



Vem vet, kanske första maj ersätts av SMS-dagen eller liknande?



Hujedamej!

2009-04-25 @ 21:17:47
URL: http://sensitivealphamale.blogspot.com
Postat av: Lindberg

Ja, vad säger man. Hur man än vrider och vänder på det är fortfarande de starkaste motivatorena för inlärning smärta, rädsla och lathet. I den ordningen. Jag har ärligt talat aldrig tidigare hört talas om "Simkunnighetens dag", så jag misstänker att det är ett nytt påfund. Det som skiljer denna dag mot andra nykomponerade dagar är att detn inte verkar ha någon komersiell drivkraft.

Slutligen hoppas jag att första maj ersätts. Jag var övertygad att den skulle försvinna i samband med att 6 juni blev helgdag, men tji fick jag. Det dyker nog upp fler vansinniga "specialdagar" framöver.

2009-04-25 @ 23:06:01
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0