Ryssland

Om man nu mot förmodan känner att kunskapstörsten inte riktigt släcks av lättsmälta deckare i sommarvärmen vill jag slå ett slag för läsning om Ryssland. Det finns oerhört mycket intressant att läsa och mycket som händer där berör oss på något sett. Trots detta står knappt något att läsa om utvecklingen i Ryssland i de svenska dagstidningarna. Ibland händer något som omnämns men knappt aldrig med någon djupare analys eller bakgrund, vilket jag anser vara skamligt. Exempel på detta är internetattacken mot Estland och gasbojkotten mot Ukraina som drabbade större delen av Europa. Den senaste nyheten som helt hamnat i skymundan är Rysslands kritik mot NATO-övningen "Loyal Arrow" som genomfördes på svensk mark. Att Ryssland ser Arktis som sin intressesfär och kallt räknar både Sverige och Finland härtill anser jag vara relativt viktigt. Med detta och mera därtill i åtanke tänkte jag lämna lite lästips för den vetgirige:

Först ut är Rysslandkännaren Lars Gyllenhaals tvådelade artikelserie om det säkerhetspolitiska läget på Nordkalotten

DEL1                   DEL2

Om man tycker det är intressant så kan jag varmt rekommendera ovan nämnde författares bok Ryssland och den svenska nedrustningen.

Ligger inte det i smaken kanske Anna Politkovskajas bok Putins Ryssland kan vara en lucköppnare till detta ytterst intressanta ämne.

Är det krigsskildringar ni söker så finns det en bok jag har skrivit om tidigare på bloggen, Krigets färger. Annars faller kanske Vera Efrons Kriget i Tjetjenien i smaken.

I bloggvärlden vill jag främst rekommendera diVERse och, Wiseman's Wisdoms. Den sistnämnde behandlar dock främst Ryssland ur ett svenskt säkerhetspolitiskt perspektiv.

Svt sänder av och till intressanta dokumentärer som ibland finns kvar ett tag efter sändning på Svt Play. Bland dessa kan nämnas Världen enligt Gazprom och Nätkriget. Får ni tag i dessa är de klart sevärda.

Utöver detta vill jag påpeka att den största invändningen folk i gemen verkar ha emot kritiska skildringar om Rysslands utveckling oftast är att USA är värre. Det är knappast ett argument emot något. Oberoende om hur man tycker så så är det ingen tävling.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0