Teknikens under

I Georgia, USA har en rivningsfirma rivit ett hus efter att ha fått GPS-koordinater. De rev fel hus. Jag ar mycket skeptiskt till att lita för mycket på teknik. Även om den i många fall underlättar, anser jag att det måste finnas alternativ att tillgå om tekniken havererar. Hela vårt samhälle bygger idag på användandet av kretskort i olika utsträckning, som är konstruerade av människor och till yttermera visso är tillverkade av den billigaste producenten. Varenda bil har datorer i sig, telefonin är datoriserad, transaktioner sker över nätet och vårt liv styrs allt mer av mikroprocessorer. Nu tror jag inte att datorerna kommer att göra revolt och försöka döda allt mänskligt liv utan tänker mer på vad människor är kapabla till. Jag litar inte på konceptet, då det gör oss så oerhört sårbara för yttre och inre påverkan, genom andra människor. Gick en bil sönder för 15-20 år sedan kunde den händige fixa en hel del själv, medan det är stört omöjligt att få vissa bilar att gå i över 50 km/h när bromslampan gått sönder. Det finns så oerhört många smarta lösningar på mycket idag och det borde det ha funnits för femtio år sedan med. Då satt det säkert någon som skeptiskt betraktade olika sorters nymodigheter och förutsade allmänt förfall och katastrof. Min egen kritik kan kännas igen här men för mig är det viktiga att man funderar på hur man tacklar att system inte längre fungerar. Förr eller senare kommer något att hända och har man då tänkt igenom det hela har man en rimlig chans att fortsätta ändå. Härvid kan det räcka om man betraktar teknik som hjälpmedel och inte som lösningen. Lösningen är fortfarande människan. Apropå teknik så kan jag fortfarande skratta år idén "det papperslösa samhället" som dök upp när datorer introducerades på arbetsplatser i stor skala. Det har väl gott sådär bra, tycker jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0