Bättre sent än aldrig

Det var ett tag sedan Försvarsmaktens reklamfilmer frekvent flimrade förbi i rutan men jag tänkt ändå nämna dem. Dessa filmer blev sågade i media för att locka fel folk av fel orsaker och samtidigt fick myndigheten motta kritik för att man filmat i Sydafrika med sydafrikanska statister i svenska uniformer
Egentligen har jag tre saker jag funderar på:
1) Om myndigheten Försvarsmakten av regeringsmakten är ålagd att själv finna personal behövs reklam. Att reklam inte alltid överensstämmer med verkligheten torde inte vara nytt men att filma soldatens huvudsakliga uppgift, väntan, får inte många att bli intresserade.
2) Kritiken vänder sig emot att de är häftiga, "man kör med Bruce Willis-sekvenser för att visa upp en häftig verksamhet och locka med jobb. Men detta gäller unga människors yrkesval inför insatser som ytterst kan gälla liv eller död. Man får inte använda reklamtrick i så allvarliga frågor." Är meningen att man skall visa lemlästade soldater? Skulle inte det vara kontraproduktivt? Är inte målet med att värva folk? I så fall anser jag att de är för mesiga. Gallringen skall göras EFTER att folk sökt sig in, inte innan. Suicidala människor göra sig icke besvär
3) Jämfört med Ryssland och USA så måste ändå FM reklamfilmer framstå som smarta då de verkar för att folk ska tänka lite bakom det fräna i alla fall. Ändå så har ryska, amerikanska och svenska soldater i grunden samma uppgift; att dräpa andra. Eller som det så fint heter: Försvarsmakten [har] utvecklat ett antal olika funktioner och förmågor som utgår från vår unika kompetens – väpnad strid. (länk)
Svd om bluffreklam

Kommentarer
Postat av: Helena

Intressant bllogg.Undrar är du rysk? och muslim också? Läste din kommentar på Sandras Munkakvarns blogg,tyckte du svarade bra!/mvh helena

2010-08-23 @ 00:55:39
Postat av: Sandra af Munkakvarn

Ryssarnas film är så töntig så man kan dö. Jänkarnas är så pretto och sentimenlat så man vill spy. Nä, jag tycker att de svenska reklamfilmerna faktiskt är bra. Förstår inte riktigt den massiva kritiken.

2010-08-23 @ 09:57:34
URL: http://munkakvarn.blogg.se/
Postat av: Lindberg

Helena: Varken eller. Tack. Vet dock inte vilken kommentar det rörde.

Sandra: Jag förstår den inte heller men tycker inte att de är bra, då det inte bör vara FM uppgift att få folk att engagera sig.

2010-08-30 @ 17:18:08
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/
Postat av: Helena

Det var Sandras inlägg om SD tror jag..



men du pratar ryska eller hur varifrån kommer du? Och Varför ordet "Pravda" då? Väldigt nyfiken :) tycker du har originell blogg.

2010-08-31 @ 17:47:09
Postat av: Lindberg

Nej, ingen ryska här. "Pravda" är en sovjetisk tidning som fritt översatt betyder "sanningen". Det var därför ett passande namn då jag, i likhet med den påstå mig äga just sanningen. Ursprungsnamnet bloggen hade var "Min Svartvita Värld - Den Grundläggande Sanningen om Allt".

Tack

2010-09-01 @ 20:53:04
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0