Dagens svammel

Dagens svammel plockar jag från Svenska Dagbladets "Brännpunkt" Titeln på alstret är "Polisens prejningar skadar nollvisionen" och redan där blev jag skeptiskt men läste igenom hela artikeln för att konstatera att den inte verkar särledes genomtänkt. Artikelförfattarna, en före detta polis och en docent i trafikmedicin, har byggt upp artikeln på ett vettigt sätt och jämför fordonsutbildningen med vapenutbildningen. De har onekligen en poäng i att om man får använda sitt fordon som vapen och preja andra billister bör detta föregås med en gedigen utbildning. Nu tycker jag i och för sig att även vapenutbildningen borde förbättras men självklart måste fordonsutbildningen bli en återkommande del i polisutbildningen och också vidareutbildningen av poliser. Denna slutsats missar dock författarna när de i stället påstå att konsekvensen borde vara att poliser hädan efter förbjuds att preja andra fordon, då detta beteende är kontraproduktivt i åtagandet mot en nollvision i trafiken. Jag blir förstummad.
För det första anser jag att en nollvision aldrig kommer att uppnås så länge det finns bilar och folk som kör dem. Om man lagstiftar bort folk som kör bil i Sverige tror jag knappast vi skulle bli lyckligare. För det andra är det just en vision vilket innebär att man utan problem kan undanta just fordon prejade av poliser under tjänsteutövning ur statistiken. För det tredje tycker jag att de regler som idag redan begränsar polisers möjlighet att upprätthålla lag och ordning är fullt tillräckliga. För det fjärde så är inte bättre vägar liktydigt med mer säkerhet alla gånger. Bättre vägar innebär högre hastigheter. Om vägarna vore usla och det inte går att köra snabbare än säg 15km/h så skulle antalet dödsolyckor minska drastiskt.

Avslutningsvis har jag tänkt om; Dessa två författare kan omöjligen vara så korkade att de drar den slutsatsen de skrivit ner. Min helt nya åsikt i fallet är att de vill skapa debatt och egentligen vill förbättra fordonsutbildningen för poliser. Problemet är att den slutsats de nämner, att ta bort möjligheten för poliser att preja, är en ständigt återkommande  lösning på problem i Sverige. Om poliser skjuter många vådaskott och inte längre får ha vapen minskar man ju entydigt vådaskotten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0