Polen och Patriot

Det var ett tag sedan jag skrev sist, vilket beror på flera saker, inte minst att jag varit för trött i skallen för att skriva. Nu känner jag dock att alla läsare (alla tre) känner sig lämnade i sticket, varför jag gör ett försök.

Först ut är Polen. Om Polen har jag skrivit lite innan, senast om flygplanskatastrofen och den anslutande ryktesspridningen. Är man konspiratoriskt lagd föll misstankarna snabbt på Ryssland, inte minst då det senaste bråket om massakern vid Katyn, som länge varit tabu i hela östblocket och, efter WP:s upplösande, ännu längre i Ryssland, föregicks av något helt annat, nämligen placeringen av amerikanska Patriot- robotar i Polen. Detta har uppfattats som hot mot Ryssland, som i vanlig ordning sätter likhetstecken mellan sin ekonomiska och strategiska zon.

I svensk media är det svårt att följa sådana saker noggrant och varför det är så kommer jag till i nästa inlägg. Hursomhelst har just den episoden slutat med att amerikansk trupp befinner sig i Polen med sagda robotar. Mig veterligen har det varit mycket tyst om det. Att den ryska flottbasen i Sevastopol/Ukraina får vara kvar i ytterligare ett antal år i utbyte mot billig gas är en annan sak som knappt omnämns i svensk media trots att det på ett eller annat sätt hade lett till konsekvenser att Ryssland hade varit tvungna att lämpa av svarta havsflottan någon annan stans.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0