Demokrati och EU


För några veckor fick jag se honom på TV för första gången: EU:s president Herman van Rompuy. Fram till dess hade jag faktiskt ingen aning om att det fanns en president i EU, än mindre att det förekommit ett val. I min enfald trodde jag faktiskt att en sådan viktig post inte blir utsedd av ett fåtal, utan genom ett demokratiskt val. Det kanske går att säga att det valdes en president men de facto så fanns det 27 röstberättigade som till slut bestämde om att Herman van Rompuy skulle bli president. Fortfarande vet jag inte vad han står för, vilka andra kandidater, med undantag av Tony Blair, som fanns eller hur valprocessen gick till. De 27, antar jag, utgör representanter från alla de 27 medlemsländerna.  Värt att nämna är att van Rompuy aldrig ens kandiderat till posten.

EU:s utrikesminister är sedan den 1 december 2009 Cathrine Ashton. Också hon är invald på samma sätt. Inte heller henne hade jag hört talas om innan jag började söka på presidenten.


Situationen med att det finns en president i EU, som Sverige är med i, gör att jag har några frågor:

1)      Vilka befogenheter har presidenten?

2)      Om han är kass, hur blir vi av med honom?

3)      Vem är han, dvs. vad vill han åstadkomma?

4)      Hur länge kommer han sitta på den posten?

5)      Är detta över huvudet taget förenlig med demokratisk tradition?

6)      Vad innebär detta för Sverige?

Det känns ytterst larvigt att jag, som tror mig ha koll på i alla fall det viktigaste som händer i världen, inte har en susning. Är det bara jag; beror det bara på att jag bott under en sten det senaste halvåret? Eller kan det vara så att det har varit rätt tyst om det hela och EU inte är en särskilt genomskinlig organisation?

 



Huvudet på spiken?


EDIT - Så här står det i "Din guide till Lissabonförslaget" :

"För att främja konsekvens och kontinuitet i sitt arbete kommer Europeiska rådet att välja en ordförande i det Europeiska rådet som skall sitta i högst fem år. Detta kommer att göra EU:s agerande mer synligt och sammanhållet. Kommisionens ordförande kommer att "väljas" av Europaparlamentet på Europeiska rådets förslag"

Det svarar på en fråga och leder till en annan: Vad menas med att "väljas"? Är man ironisk?
Hela foldern finner ni här.
Tnr. 083256 

EDIT2 - Detta är också intressant. Så intressant att det framöver nog blir ett eget inlägg:
"Enligt fördraget måste medlemsstaterna ställa till EU:s förfogande de civila och militära resurser som krävs för att genomföra den gemensama utrikes -och säkerhetspolitiken, och Europeiska försvarsbyråns roll definieras."
Tnr. 090003

Kommentarer
Postat av: Fille

Varje dag upptäcker man något nytt. Och varje dag inser man att man är lite, lite mer rövkrängd än den svunna gårdagen.



Undrar vad vi får reda på imorgon..?

2010-03-09 @ 01:45:52
Postat av: Lindberg

Visst är det så. It´s a brave new world...

2010-03-09 @ 10:12:47
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0