Nej, det är inte systemet, du är bara dum i huvudet.

Lyssna på detta ljudbildspel på Svd. Rubriken för att ta sig dit lyder: "Sverige har fått sin chans" och därunder står det "19-åriga Jill Ahlström har sökt jobb i ett år. Nu åker hon till Norge för att pröva lyckan där"
Vad hon på detta ljudbildspel säger är att hon kort efter studenten fick ett jobb på ett telefonförsäljarbolag och jobbade där i två måiadert, men "det var inte min grej så jag slutade. Och efter det så har jag varit arbetslös."
Stackars tös.
Vad är poängen? Det finns jobb men inget som passar min begåvning? Jag vill ju jobba med media! Eller bli artist!
En känsla smyger sig på att de barndomsdrömmar man själv hade om att bli lokförare eller vad som helst som glömdes bort för att det helt enkelt inte var rimligt glöms inte bort idag. "Jag skall bli artist, "jobba med media" eller fotbollsproffs. Annars får det vara."


För att citera Rehnskjöld vid Poltava: "Det går galit, det går galit!"


EDIT- Rättat. Tnr. 172221


Kommentarer
Postat av: Andie

Fast egentligen varför ska man inte få arbeta med det man helst av allt vill? Har man ett jobb som man inte trivs med så mår man ju dåligt och det finns tillräckligt med människor som mår psykiskt dåligt pågrund av sina arbetssituationer.

2010-03-17 @ 17:26:13
URL: http://www.upinmytree.wordpress.com
Postat av: Lindberg

Alla kan försöka arbeta med det man helst vill men så är det ju inte. Man kan ju i hennes position söka ett nytt jobb också. Fast det är väl inte så oerhört genomtänkt att säga upp sig innan man hittat ett nytt? Och gör man det ändå, så får man väl skylla sig själv. Det är ett aktivt val man gör att antingen behålla ett dåligt jobb eller inte ha ett alls.

2010-03-17 @ 19:40:02
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/
Postat av: Åsa

Applåd!

Jag är för drömmar, men jag är oxå för nån slags självinsikt. Om du inte får in några pengar och klagar på att livet går dig förbi kanske det är dags att sänka ribban och ta något som gör att inte livet bara blir en lång orättvisa, utan faktiskt levbart

2010-03-20 @ 10:01:35
URL: http://osorteradetankar.wordpress.com/
Postat av: Sandra af Munkakvarn

Håller med Andie. Dessutom är inte provosion så jävla lyckat för alla. Det är nog jävligt stressande att inte veta om man kommer sälja tillräckligt mycket för att klara hyran. Jag hade tex inte lyckats sälja ett skit. Jag är världens sämsta försäljare.



Fast hon kunde ju arbetat med det tills hon hade hittat ett nytt. Verkar dumt att säga upp sig om man inte har hittat något annat först.

2010-04-07 @ 21:57:33
URL: http://munkakvarn.blogg.se/
Postat av: Lindberg

Ja, det verkar dumt. Det var det jag skrev också, anser jag. Utöver det så mår folk psykiskt dåligt för att det krävs av dem att faktiskt vara på jobbet under arbetstid.

2010-04-09 @ 20:48:24
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0