Om Lars Løkke Rasmussen, näthandel och snabbkassor

Danmark går snart till val igen och det återstår att se hur det går. Valet nämndes i radio innan och det spåddes då att det inte kommer att få särledes mycket uppmärksamhet i Sverige. Frågan jag ställer mig är hur mycket vi vet om Danmark och dess politiska system. De flesta vet nog vad Norges statsminister heter men är det verkligen rimligt att det ska till en bomb och ett massmord för att lära sig det? Hur många har koll på Finlands president eller Island? Om ni nu har namnen på dessa individer, vad heter motsvarande lands utrikes – samt inrikesministrar? Man borde nog snarare ha koll på dem än vem som leder allsång på skansen.

I ett helt avvikande ämne funderar jag försynt över varför det oftast går snabbare att få något levererat från exempelvis England än från Motala. Vid beställningar över nätet verkar det som om varorna levereras snabbare från andra länder än inrikes, vilket i förlängning torde leda till att den svenska näthandeln förlorar andelar till förmån för utrikes dito.

Service verkar inte vara något vi lägger så mycket vikt på i Sverige. Snabbkassor är ett bra exempel på detta. Snabbkassor, alltså obemannade kassor med själv-scanning, är en nedgång i service till samma pris. Utvecklingen från bemannade bensinstationer till snabbkassor med själv-scanning följer samma mönster; jobba mera själv och betala minst lika mycket som innan. Konceptet verkar tyvärr få allt mer genomslag vilket kommer att leda till fler sådana kassor, minskad personal och därmed högre priser för kunden samt större vinstmarginal för butikerna.

Jag kan tänka mig att betala mer för bättre service men inte att betala lika mycket för minskad dito. Då står jag hellre i kö o uthärdar stoiskt den framförvarande tantens försök att betala med kuponger och femöringar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0