Kommatecknets betydelse

Jag måste bara kommentera denna artikel i Expressen idag. Inte innehållet, utan dess rubrik. "AMF:s krav: Betala tillbaka Elmehagen" innebär att antingen Elmehagen själv är valutan eller att Elmehagen är den som ska få pengarna. Kommasättning är viktigt för innebörden, ty underrubriken lyder: "Företaget vill att han betalar tillbaka 28 miljoner[sic] Elmehagen: "Nu kan vi äntligen sätta oss vid förhandlingsbordet". "Alltså är rubriken missvisande, det är Elmehagen som krävs på pengar. Och allt för att det saknas ett komma. Aftonbladet har i alla fall gjort rätt i sin rubrik om samma sak.

Som förtydligande på hur betydande kommatering kan vara så tänker jag återge ett klassiskt skolexempel: En dödsdömd hade bett om att bli benådad av härskaren i det rike han satt fängslad. Strax innan domens verksällande kom en skriven lapp från nämnda härskare: "Hänges icke friges".

Hur tolkar man det? Det var skoj, så jag bjuder på en till:
"Fungerar ej trasig"

EDIT- Expressen har ändrat sin rubrik och infogat ett komma på rätt plats. Tyvärr är det troligare att någon har kommenterat på artikeln än att författaren skulle ha läst min blogg...tnr.181706


Kommentarer
Postat av: Andie

Missvisande rubriker i pressen är ju ganska vanligt. Alla de rubriker man läser på skvallerblaskor är ju rent skojeri för när man sedan kikar på innehållet i "artikeln" så brukar det inte alls stämma.

2009-04-18 @ 16:12:37
URL: http://www.upinmytree.wordpress.com
Postat av: Lindberg

Visst är det så, till mitt stora förtret och samtidigt till min stora glädje. Aftonblaskorna är lite som en smaskig trafikolycka; i grunden hemska men ändå så kan jag inte låta bli att titta dit..

2009-04-18 @ 16:39:14
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0