Sak #2 jag tycker genuint illa om

Särskrivning. När det gäller det svenska språket borde det för det mesta vara lätt att veta när man ska skriva två ord ihop.  Det heter således lekplats, stekbord, rökfritt, sjukskötare och herrtoalett. Om man skriver ord som hör ihop isär, blir innerbörden inte vad man tänkt sig från början. Lek plats är ingen plats där man leker utan en uppmaning till en plats att leka. Att man inte är en sjuk skötare får vi verkligen hoppas, inte bara för skötarens skull utan också för dem han sköter om. Det vore ju dumt om de smittas med. Heter det Herr toalett borde rummet bredvid rimligtvis bli kallat fru toalett eller fröken toalett. Ja, ni förstår. Svenskan är lite fiffig i dessa avseenden. Det finns två halvrimliga förklaringar till varför särskrivningen verkar vara poppis, nämligen det engelska språkets allt större inflytande över det svenska och T9. Anglofieringen tänkte jag lämna därhän tills vidare, då det kommer ta för mycket plats. T9 kallas det som stavar åt er i mobilen. Det går sådär. Framför allt finns de flesta sammansatta ord inte som sådana utan bara för sig. Det innebär att man måste vara lite aktiv för att skriva rätt. Skriver man alltså "fylleringning" eller "gränssättande", så måste man skriva orden för sig och sedan ta bort mellanrummet. Annars gör man fel.  Det kan vara bekvämt att sedan spara dessa ord i sin ordbok, så slipper man göra om hela proceduren varje gång.

På allsköns produkter är texten särskriven eftersom designern tycker att det ser bättre ut att skriva exempelvis "Havre" på ena raden och "flarn" på andra. Det ser inte bättre ut. Det ser ut som om en illitterär sopa designat paketet. I vissa fall verkar folk helt enkelt tappat konceptet helt. Särskrivningar gör det svårare att följa med i texter, föreläsningar med mera. Under en synnerligen viktig genusföreläsning fick vi exempelvis reda på att det var förbjudet att erbjuda någon "sex tjänster".  Det borde betyda att fem tjänster är helt i sin ordning. Sju tjänster med, för den delen. Likaledes var "sex anspelningar" inte accepterade, och så vidare. Min behållning från den föreläsningen var att föreläsaren var en idiot.

Avslutningsvis en tyvärr helt autentisk text jag hittade som kommentar till ett youtubeklipp:

"Toppen bra höjdar låt och kanon bra talang full låt skrivare, jätte tråkigt bak slag för musik sverige när han gjorde uppe håll i låt skrivandet och skiv inspelandet."


För att citera Knatten: "Din svenskalärare måste dö! Begå seppuku, nu!"



Kommentarer
Postat av: Andie

Tyvärr så finns ju vi som har dyslexi och kanske inte märker alla särskrivningar som vi kanske gör.

2009-04-09 @ 15:29:36
URL: http://www.upinmytree.wordpress.com
Postat av: Lindberg

Ja visst!Det ändrar inte det faktum att jag genuint ogillar särskrivningar. Utöver det har jag synnerligen svårt att tro att de som särskriver med automatik även skulle ha dyslexi. Att ha språkliga brister innebär i de flesta fallen inte att någon har dyslexi. Tecken på dyslexi är oftast att de drabbade har problem med vissa bokstäver och byter plats på bokstäver i ord. Särskrivning är inte ett tecken på detta. Även folk som stavar rätt i övrigt särskriver. De kan och borde sluta med det.

2009-04-09 @ 16:14:18
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag brukar tänka att om jag tänker orden snabbt med en viss betoning så är det också två sammansatta ord. Som ordet sammansatt. Det säger man fort..alltså stavas det sammansatt och inte samman satt. Vissa ord som man ska sätta ihop slutar exempelvis med två S och det andra ordet börjar på S. Jag antar att tanken är att man tar bort ett av S;en. Jag tycker dock det är lite fusk då det andra ordet inte blir fullständigt så jag brukar lösa det med ett enkelt bindestreck. Om det är rätt eller fel vet jag inte.

2009-04-09 @ 20:24:27
URL: http://munkakvarn.blogg.se/
Postat av: Andie

Det är ju sant att alla inte har dyslexi bara för att de särskriver. Men det har under en längre tid varit häxjakt på alla som stavar minsta lilla fel och särskriver på nätet. Och jag kan förstå att alla inte gillar felstavningar. Men jag hoppas innerligt att du inte tillhör den skaran som utför häxjakten.

2009-04-09 @ 20:49:56
URL: http://www.upinmytree.wordpress.com
Postat av: Lindberg

Sandra - Sammansatta ord behöver i regel inget bindestreck, även om de är mycket långa. Det används vid sammansatta ord, där ett ord är en förkortning, såsom "FN- deklaration" och "tv-kontrollant", eller om ett av orden är ett tal, "100-årsjubeleum". Mer ovanliga ord kan vara vettiga att skriva med bindestreck, exempelvis ko-lugn,eftersom det annars kan vara svårt att läsa. I övrigt skrivs sammansatta ord ihop, även "fullastad". Regeln om max två likadana konsonanter efter varandra styr där.



Andie - Hur yttrar sig denna häxjakt? Nä, jag grämer mig i tysthet, knyter i handen i fickan och publicerar ilskna inlägg här. Förhoppningsvis hjälper det den som känner sig osäker.

2009-04-09 @ 21:02:21
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/
Postat av: Andie

Tja denna häxjakt är ett pågående gnäll på olika forumstrådar men även i ett flertal bloggar där det gnälls fruktansvärt mycket (läs var och vart annat inlägg) Visst vet jag att man får skriva vad man vill i sin blogg men det blir liksom väldigt tråkigt att läsa en t.ex blogg där de bara gnäller om samma sak och de egentligen inte kommer fram till något nytt. Och eftersom jag då har dyslexi så kan jag faktiskt tycka att det är riktigt elaka inlägg som skrivs eftersom de inte visar någon som helst hänsyn till oss som faktiskt har lite svårare för att skriva. ( och om du undrar så läser jag igenom mina kommentarer ca 20 gånger innan jag skickar dem)

2009-04-10 @ 17:32:22
URL: http://www.upinmytree.wordpress.com
Postat av: Lindberg

Det är synd att du tar åt dig av det, då det verkar uppenbart att du anstränger dig, trots(eller kanske på grund utav?)din dyslexi. Det är oerhört mycket värt. Som jag tidigare påpekat retar jag mig på att folk i allmänhet skriver som krattor för att de inte bryr sig. Du visar ju på att det går att författa läsbara och läsvärda texter, trots dyslexi.(ordet "påsk" sätts ihop med andra ord, som "påskfilm" eller "påskkärring", för ovrigt.) Andra lyckas inte författa en inköpslista, utan att ha någon ursäkt.

2009-04-10 @ 18:18:09
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/
Postat av: Andie

Självklart anstränger jag mig i mina texter för att få det så rätt som möjligt eftersom en del kommentarer man får endast riktar sig till stavningen och då är väldigt elaka för det är ju inte roligt att bara få sådana kommentarer i ens blogg. Men visst, jag kan också reta upp mig på att vissa människor stavar helt galet och inte heller som du skriver egentligen bryr sig om språket.

2009-04-10 @ 23:01:07
URL: http://www.upinmytree.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0