Världsbokdagen

Idag är det världsbokdagen. I Norrbotten firas den en hel vecka och elaka tungor (min) hävdar att det beror på att de inte läser så snabbt. Hur som haver tänkte jag i alla fall uppmärksamma detta och dagen till ära färglägga några sidor i den bok jag äger.

Enligt den allvetande Wikipedia så är dagen en temadag instiftad av UNESCO 1995 för att uppmärksamma boken och upphovsrätten. Osökt kommer man då in på nyheten om att domaren som dömde The Pirate Bay kan ha varit jävig. Trodde han att ingen skulle upptäcka det? Varför sade han inte som det var? Idiot. Nog om detta, det får banne mig bli ett eget inlägg.

Nu senast läste jag Peter Robinsons I djävulens sällskap, ytterligare en bok med kriminalkommissarie Banks vid rodret. Det är en lättläst lektyr och jag erkänner villigt att jag har perioder då jag slöläser en bok i stället för att se på tv eller att häcka framför datorn.  Idag tog den boken slut och de sista kapitlen läste jag med spänning. Det roliga med Robinsons böcker i denna serie är att det går åt skogen allt som oftast. Visst, de löser morden men samtidigt är det mycket på det personliga planet som inte stämmer. Jag undrar om de dricker så mycket i verklighetens engelska poliskår.

Närmast ligger Roslund och Hellströms Flickan under gatan. De brukar inte vara så lättsmälta men skall läsas innan jag ger mig i kast med de första banden i en ny serie om det första världskriget jag har ståendes i hyllan. Peter Englunds Stridens skönhet och sorg gav mersmak och väckte min kunskapstörst inom denna period som jag visste förvånansvärt lite om.


Kommentarer
Postat av: Haggis

Ja du unge man...



Om engelska landsortspoliser dricker eller ej, det är frågan? Min erfarenhet av engelska underofficerskåren som bor utanför städerna är att de sörplar som tvättsvampar och ändå kör in till bypuben...

2009-04-23 @ 23:26:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0