Enkla böcker

Denna sommar fick jag ett ryck och påbörjade en av de perioderna i vilka jag läser en hel del. Bland annat har jag plöjt igenom 8 böcker av Lee Child som handlar om den före detta militärpolisen Jack Reacher. Grejen är den att alla böcker är vansinnigt lika varandra. Han har inget hem utan reser runt i staterna och tar lite ströjobb, råkar hamna i en situation där folk dör, dräper några elaka skurkar, träffar en tjej, löser det hela och reser vidare. Inget banbrytande utan tvärtom mycket svart och vitt. Det hela funkar dock och lämpar sig utomordentligt för slöläsande på sommaren. Som läsare hamnar man aldrig i en situation där saker och ting blir särledes komplicerade; protagonist, antagonist och, hrm, sidokaraktärerna är vansinnigt enkla, handlingen är enkelt uppbyggd och man blir sällan besviken. Klimax är utdraget och ofta olidligt spännande vilket har lett till många nätter med dåligt sömnläge för min del. Det är nästan att jag skäms för det är inga litterära mästerverk men som lightprodukt istället för att dumglo på tv fungerar de alldeles utmärkt.


Kommentarer
Postat av: Elf

Mycket bra ströläsning!!! har läst några av han och han gillar att bruka våld

2009-08-24 @ 23:16:36
Postat av: Lindberg

Så sant. Har nästan alla om du vill låna ngn gång

2009-08-25 @ 19:30:59
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0