Nytt ord till min samling!

Senast igår hävdade jag att jag bara ska skriva "när jag verkligen har något vettigt att säga". Det har jag inte nu. Det är bara det att jag hittade ett ord som blev förtjust i och genast skrev ner på en lapp. Som jag kommer att tappa bort, som varje gång jag hittar trevliga ord, uttryck och fraser. Därefter glöms de bort. Men inte nu:

Pantfånge

Ordet är från fornsvenskan och betyder "gisslan", inte helt otippat. Detta måste användas i konversation! Tyvärr, eller egentligen dessbättre, kommer temat inte upp särskilt ofta.

Angående inläggen, så är det väl mest nyhetens behag som får mig att skriva just nu. Det lugnar nog ner sig så småningom.

Kommentarer
Postat av: Anki

Det är kul med ord! Den finska översättningen "panttivanki" används mig veterligen fortfarande.

2009-03-04 @ 22:16:03
URL: http://www.ankirosanna.com
Postat av: Bodahl

Det finns många ord som är i princip bortglömda och som måste användas mer. Dårhushjon är ett lysande exempel på detta. Ser framför mig hur din blogg förvandlas till en outsinlig källa för avdankade ord och uttryck!

2009-03-04 @ 22:24:03
Postat av: Lindberg

Det skulle jag verkligen tycka om!Skriv in dem du kommer på, så iordningställer jag listor allt eftersom!

2009-03-04 @ 22:32:59
Postat av: SteveO

Känns som man kommer lära sig många bra ord här. Kan bli grymt kul att använda en massa "glömda" ord i diskussioner.

2009-03-06 @ 16:07:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0