Tyska ord och uttryck

Sedan några år tillbaka har min far samlat på ord och uttryck som kan härledas ifrån det tyska språket. Någon gång har jag sagt att jag skall lägga upp dessa på bloggen så det gör jag nu. Kommer ni på flera ord eller uttryck så lämna en kommentar och hjälp farsgubben i sitt samlande!

 

Ont krut förgås inte- Unkraut vergeht nicht

Fruntimmer-Frauenzimmer

Fogsvans - Fuchsschwans

Skimmel - Schimmel (hästen)

Bomull - Baumwolle

Invånare - Einwohner

Valthorn - Waldhorn

Fortbildning - Fortbildung

Munkskänk - Mundschänk

Fux - Fuchs (hästen)

Dass - Das Haus

Snälltåg - Schnellzug

Slagruta - Schlagraute

Skarprättare - Scharfrichter

Avdankad - Abgedankt

Frukost - Frühkost

Durkslag-Durchschlag

Oäven-Uneben

Vagnsida-Wangenseite (sidan i en trappa)


Kommentarer
Postat av: Anki

Tax - Dachshund(?) = Grävlingshund.

2010-06-09 @ 19:01:12
URL: http://cirkusanki.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0