Humorimport

När man har tänkt sända humorprogram som "Wipeout" eller "Grillad" anser jag å det bestämdaste att man först bör kontrollera om den sortens humor gör sig i Sverige. Humor, vågar jag påstå, är nationellt eller i alla fall geografiskt förankrad, vilket innebär att ett program som fungerat i Japan eller USA inte nödvändigtvis fungerar här. Inget ont mot Tyskland men de är bättre på fordon och vapen än humor och jag vågar hävda att ingen någonsin kommit på tanken att importera ett humorprogram därifrån. Trots att det finns några bra, faktiskt. Varför köper man då från USA utan granskning? Wipeout funkar i sin enkelhet. Det är alltid kul att se på när folk gör sig illa frivilligt, men kommentarerna är jag inte för säker på. Har man sett programmet på engelska så fungerar det hjälpligt men på svenska blir det bara plumpt. Det ordet kan med fördel användas för Svt:s satsning "Grillat". Konceptet är väl beprövat i USA och ofta underhållande men det finns en stor skillnad länderna emellan. Grillar man folk som Anna Bok eller Sanna Bråding blir det inte skoj. Snacka om att sparka på någon som redan ligger. De är redan tragiska i sig och utan att ha sett allför mycket utgår jag ifrån att minst följande ämnen tas upp: Fetma, One-hit wonder, fängelse och knark. Synd att Christer Pettersson är död, han skulle nog göra sig utmärkt som kandidat och, liksom de redan nämnda, bespara komikern arbetet att komma på roligt material. Det är ju däri tjusningen ligger. Att ta en välkänd och välpresterande människa som dessutom är omtyckt och skämta på dennes bekostnad kan mycket väl vara kul.

Ballar av stål kommer visserligen från England som generellt har en humor som liknar vår egen men programmet tycker jag är groteskt ointelligent. Det är direkt ledsamt att se på tv och känna att man blivit dummare under de minuter programmet släpar sig fram.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Wipeout är hysteriskt kul. Roligt o se folk som slår sig helt enkelt...kalla mig för sjuk. = )



Men grillad har jag inte alls förstått mig på. Knappat humor. Inte i mina ögon i alla fall.

2009-04-05 @ 21:08:05
Postat av: Lindberg

Det var kommentarena i wipeout jag gav mig på, som jag tycker blir båda fel och konstlade i svensk tv.

Kolla på ett amerikansk avsnitt av "roasting". Det kan vara grymt kul om det görs på rätt sätt.

2009-04-05 @ 21:17:39
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0