Kränkt eller inte

Länge har jag påstått att en stor del av dem som säger att de blivit kränkta inte har det. Det beror främst på att jag tror att de bara har ett fattigt språk. Inte för att vilja skuldbelägga någon, men om det skulle hamna i rättegång får nog ansvariga utgivare av kvällspressen sitta inlåsta väldigt länge. Orsaken är att "KRÄNKT" passar på en löpsedel, "FÖRORÄTTAD" gör det inte. Inte heller "förolämpad", eller "förnärmad". Då jag anser att "kränkt" är ett ord som är så pass mycket allvarligare än övrigt nämnda, bör man använda dem med försiktighet. Detsamma gäller för övrigt "älska" och hata". Det är lite finessen med språk att vi kan använda en mängd olika ord för något som i sak är lika men där nivåskillnaden för vad vi vill uttrycka är avgörande. Att vara sur är exempelvis inte samma sak som att vara förbannad, vilket kan tyckas vara självklart. Det verkar inte vara lika självklart när det gäller ordet "kränkt", vilket leder till problem då man kan anmäla någon för kränkning och reglerna verkar vara sådana att det är upp till enskild individ om man de facto är kränkt eller inte. Känner jag mig kränkt är jag kränkt. Fundera på hur ordet används i dagligt tal, pressen och policies och jämför det med ordet "kvinnofridskränkning". Med ett större ordförråd kanske det går att undvika. Vill man dra till lite extra och visa sig på styva linan kan man alltid hävda att man känner sig indignerad.
 

Huruvida bilden är sann eller inte, vet jag inte, då jag inte lyckades med att kontrollera källan. Den är ändå trevlig, då den ger mina ord en viss tyngd.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Ja,vad säger man? Inte lätt att tillföra något när man håller med till 100%. Folk är kränkta för minsta lilla skitsak. I så fall menar jag att man ska kränka folk ännu mer så de vänjer sig vid känslan och bli härdade och/eller slutar missbruka svenska ord.

2009-04-03 @ 11:43:21
URL: http://munkakvarn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0