Om hur saker borde vara

Varför köper vi prylar? Svaret borde vara att vi behöver dem, vilket oftast inte är riktigt sant. Sant är däremot att de ting vi köper sällan håller måttet, det är till och med så att saker med avsikt produceras för att efter ett tag gå sönder. Detta trots att det utan problem går att framställa stryktåliga saker som håller en lång tid. Därför är det extra kul att hitta någonting som håller. Ofta har företagen som tillverkar dessa saker inte ens bemödat sig särskilt att marknadsföra prylarna, de säljer ändå.  Två saker jag köpt kommer jag på direkt. Min kniv från Fällkniven och mitt multiverktyg från Leatherman. Värda varenda krona, om inte mer och om jag inte tappar bort dem, kommer jag nog inte behöva ersätta dem någonsin. En sak till kommer jag på; min Fjällräven Kånken. Av dessa slet jag i och för sig ut två stycken under min skoltid men det i sig är en bedrift, förmodligen släpade jag ryggsäcken i gruset när jag, barfota, gick de 2,7 milen till skolan varje dag. I uppförsbacke och motvind. Både på dit - och hemvägen. Hur som helst höll de förvånansvärt länge med tanke på hur jag använde dem.

Vad jag vill komma åt är att det fuskas i samtliga branscher. Fusket går ut på att låta folk tro att de säljer bra grejer, när företagen själva vet att de inte gjort allt de kunnat. Skamligt, tycker jag och slänger en blick in i historien. För detta måste ha börjat någon gång. Någon gång måste människor ha vant sig vid att produkterna de köpte inte var bättre. Om jag ska våga mig på en gissning, så säger jag 60-70-talet. Orsaken att jag gissar på den tiden är främst att stora företag konkurerade ut många små vid denna tid, som till dess levde på att de tillverkat kvalitetsprodukter. De kunde helt enkelt inte hålla samma låga priser varför många av dem försvann. Detsamma gäller för övrigt mat, men det är ett helt annat tema.

Det svåra är nog att hitta riktigt bra saker och att vägra nöja sig med halvkassa prylar. Två saker kan eventuellt hjälpa till vid valet; Företaget litar långtgående på att produkterna är bra och gör inte särskilt mycket reklam för dem och man har hört att de är bra, helst av någon som testat. Bra prylar säljer sig själva och konsumenterna är nöjda. Kan det vara ett mått på kvalité, måntro?


Kommentarer
Postat av: Mats Bergendahl

Man kan ju inte göra för bra saker, då kommer man aldrig sälja något mer än en gång. Kolla bara bilindustrin; bilarna har bara en beräknad livslängd på 10 år innan dem ska skrotas.....

2009-04-14 @ 09:53:42
Postat av: Lindberg

Ja, jag hade det i åtanke när jag skrev inlägget.Det borde ändå inte vara så. Och gällande bilindustrin; producerar man en bil som håller i 50 år så kommer folk köpa den bilen, och inte någon som håller i 10 år.Vad jag får llägga fokus på är då kanske utveckling och nya modeller som får folk att köpa nya bilar. Det borde vara så att saker är välgjorda och håller.

2009-04-14 @ 10:27:43
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/
Postat av: NaPalm

förvisso visste jag att du var en hårding men att gå barfota i gruset i 2,7 mil det är jävligt hårt när man e en liden påg ;)

Men jag förstår din poäng!

2009-04-14 @ 21:26:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0