Nakenchock och Spritfest

När jag läser Expressen och Aftonbladet är så far jag känslomässigt fram och tillbaka mellan en avsky för allt vad folk heter och en oerhörd fascination för att folk faktiskt betalar pengar för att läsa smörjan. Egentligen är det samma sak. Ändå så läser jag båda dessa tidningars nätupplaga så gott som dagligen. Det gör jag av flera skäl; dels så tar dessa tidningar relativt lätt på frågan om det som skrivs är sant eller inte, vilket leder till att de oftast får ut en händelse först. Efter några timmar kan man sedan läsa vad som faktiskt hänt, med vettiga analyser och bakgrund till händelsen i en riktig tidning. Dels så tror så många att vad både Expressen och Aftonbladet skriver är sanning, vilket leder till att det närmast blir det. Låt mig utveckla. Fågelinfluensan, galna kosjukan och SARS var några av de "nyheterna" dessa tidningar drev både hårt och länge . Det i sin tur leder till att folk blir rädda, vilket i sin tur leder till att politiker känner sig piskade att agera. Underlåter de att göra så, hänger samma tidningar ut dessa politiker som inte bryr sig om folks presumtiva lidande varmed dessas chans till omval minskar kraftigt. Därmed bekräftar politiker att farhågorna om pandemi är sanna och historien tar sin gång. Hur många har dött i dessa ovan nämnda sjukdomar? 500? 1000? Hur som helst för få för att allvarligt oroa sig. Därmed anser jag att tidningar av detta slag är ett hot emot demokrati, samtidigt som fria ordet är en av demokratins stöttepelare. Läskigt blir det dock när just media på ovan redovisade sätt indirekt börjar styra politiker.

Förmodligen är dessa tidningar så populära genom sin unika blandning av skräck, livsstilsråd, ding-ding-världhistorier och råd för att döva samvetet. Nedan ett axplock ur dagens tidningar:

Miljontals datorer kan skadas av virus i natt

-  ointressant om man har uppdaterat virusskydd

Falukorven - fylld av "hemligt" kött

- Korv. Sedan urminnes tider allt som blev över ifrån slakten. Inpackat i tarmar. Sedan kan jag väl i och för sig hålla med om att vatten o de kemiska ämnen som binder det inte bör finnas där. Köp inte korv med stabiliseringsmedel.

Dricksvatten brinner direkt ur kranen  

- Ja, förmodligen...

Man försökte lura in pojke i skåpbil med godis
- Förutom syftningsfelet, det var mannen som hade godiset, inte skåpbilen, är detta ännu ett bra exempel på skräckhistorier.  " Pojken gick ensam hem från skolan. Detta är inte att rekommendera. Det är bra om föräldrar säger till sina barn att gå två och två eller tre och tre hem från skolan. Ännu bättre är förstås om föräldrarna kan hämta sina barn, säger Krister Sehlstedt."  Tänk alla ni som gått ensamma från och till skolan. Ni var förmodligen en hårsmån från ett öde värre än döden. Varje gång.

Så farlig är din telefon
 - Busringning till Hells Angels? Nä, man kan få cancer på hörselnerven. Jag kan inte undvika att tänka hur bra folk hade det för tusen år sedan. Folk måste levt i flera hundra år! Idag får man cancer av allt.

Som sagt, bara ett axplock. Jag avslutar med en artikel ur Aftonbladet, med rubriken "Uppsalamaffians ledare anhållen". Nu har jag inte bott i staden men jag misstänker att "den så kallade uppsalamaffian" bara är kallad så av just media, i synnerhet sensationsmedia. Att nu ledaren kallas "tjock-Steffe", är visserligen skoj men historien i sin helhet är inte särskilt spännande.

För att anknyta till överskriften är det alltid skoj att se tidningarna komma på nya ord. Vad i helvete är "superfakta"?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0