Skoj med pengar

När jag någon gång läste om OPEC (Organization of the Petrolium Exporting Countries) så började jag fundera. Eurons införande var nära förestående inom EU och förespåddes bli en stark valuta, betydligt stabilare än den då svängande dollarn. Vad hindrar OPEC att binda oljepriset till euron? Vad skulle det innebära för USA? Min fullkomligt okvalificerade gissning var att USA:s ekonomi skulle kollapsa. Idag tror jag inte att jag hade så fel. Framför allt med tanke på USA:s gigantiska statsskuld och dess i mina ögon inte så lite märkliga monetärpolitik

Pengar rent generellt ersatte byteshandel, eftersom det var praktiskt. Kortfattat och raljant ser utvecklingen ut så här: Inledningsvis bytte man saker och bedömde kostnader efter vad man hade för referensramar. Ett ägg är mindre värt än en höna, en höna är mindre värt än en yxa och en yxa kan bytas bort mot en liten silverring. Smycken i ädla metaller kom så småningom att bli måttstocken för alla varor, och smyckets vikt avgjorde värdet.  Detta ledde till att mynt börjades präglas. Dess värde bestod fortfarande av vikten. Av olika rutiga o randiga skäl ersattes myntens metall till legeringar och mindre värdefulla metaller. Värdet garanterades dock av staten som kunde lämna ut guld till samma värde som mynten. Detsamma gällde sedlar. Tills de nationella guldreserverna börjades avyttras. Numera är det alltså enbart folks tron på pengarna som håller uppe dess värde. Om tron förloras på pengarna (vars faktiska värde är oerhört långt ifrån det reella) går dess värde ner. En liter mjölk blir alltså inte direkt dyrare utan pengarna blir mindre värda. Det krävs 10 kr för en liter mot 8 kr innan. Av den anledningen är det viktigt att begränsa antalet sedlar och mynt på marknaden. Vid årsskiftet 2008/2009 fanns det ungefär 372 miljoner utelöpande sedlar till ett värde av 106,3 miljarder kronor.  Om man skulle fyrdubbla detta skulle pengarna bli betydligt mindre värda på en gång. Därför är det rätt höga straff för falskmynteri och det är inte ok för alla att äga en sedelpress.  Betänk för övrigt att det finns aktier med. Dessa kommer jag att avhandla separat någon gång, då denna företeelse i mina ögon är urbota dum.


USA har nu gått ut med att man ska täcka olika kostnader genom att öka pengamängden på marknaden med några hundra miljarder dollar. Efter detta har jag inte hört eller läst några reaktioner alls, besynnerligt nog. I och för sig är en nervärdering av den egna valutan bra för exporten, (varför vi kan vara tacksamma för att vi inte har euro utan har visst inflytande på vår ekonomi) men detta verkar helt vansinnigt. Tyskland försökte 1944/45 att producera mängder med $ och £ för att få USA:s och Storbritanniens ekonomier att kollapsa. Nåväl, själv är bäste dräng. Samtidigt som detta sker har budgetunderskottet för år 2008 nått 438 miljarder dollar. Prognosen för år 2009 är ännu värre - 1800 miljarder dollar.  Det är ca 14 500 miljarder kronor. Huvuddelen av krediterna bärs upp av Kina. Vad slutet blir på denna historia vet jag inte men det kommer oomkullrunkeligen bli spännande.






Källor: Sveriges Riksbank, Svd


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0