Something is rotten in the state of...Sweden

Det blir inget egentligt inlägg här idag, enbart några länkar till en ny artikelserie skriven av den polskfödde författaren Maciej Zaremba, "Svensk? Var god dröj!" och "Mät din snorre". Även denna gång har han lyckats med att göra mig fly förbannad på denna institutionella dumhet som frodas i vårt rike. Förutom att hanterandet av folk i mina ögon visar på ett utbrett människoförakt är det ett resursslöseri utan dess like.

En annan fundering jag har är hur de tjänstemän som upprätthåller idiotin är funtade. I mina ögon borde det vara en plikt som arbetstagare att efterfråga syftet med mitt arbete, dels för att utröna vilka friheter jag kan ta mig, dels för att kunna få ut effekt ur min insats.  Arbetsmoral kan omöjligt enbart handla om att komma i tid och arbeta tiden ut. Det måste vara bättre om man arbetar hälften av tiden men löser tilldelade uppgifter.


Läs gärna Sandra Hilas blogginlägg om AMS, som delvis behandlar inkompetenta tjänstemän och missa inte Maciej Zarembas andra artikelserier, framför allt "Först kränkt vinner" på DN.

Se, det blev lite textmassa ändå...


Kommentarer
Postat av: Anki

Sveriges byråkrati i ett nötskal... Resursslöseriet märks även på andra områden i landet, till exempel som en följd av de nya reglerna för A-kassan. Dessa regler är utformade på så sätt att man tjänar på att vara helt arbetslös mot att man arbetar lite. För arbetar man "för lite" börjar det dras både dagar och hela veckor från stämplingsperioden - utan att man får ersättning. Följden av detta snillrika påfund, som går ut på att alla ska jobba heltid, blir att personer både med och utan utbildning och kompetens förblir arbetslösa eftersom de inte har råd att arbeta... För de arbetar för lite.

2009-03-03 @ 17:36:15
Postat av: Sandra

En mycket välskriven och humoristisk artikelserie. Den borde alla läsa. Jag håller med fullständigt.



Det som Anki säger här är viktigt. Jag har vart med om det där. Jag har gått back när jag har jobbat lite. Jag arbetade några få timmar i veckan men skulle bli tvungen att betala dagis som motsvarar 40h oavsett hur mycket eller lite jag jobbade. Alltså blev dagiskostnaden dyrare än vad jag tjänade på att jobba. Helsjukt system. Det är en kvinnofälla.

2009-03-03 @ 20:53:27
URL: http://munkakvarn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0