En skeppa ovett

I dagens Svd står det om någon form av jakt på pedofiler som polisen bedriver i Kambodja. I denna artikel kan man läsa att flera dussin turister har blivit dömda. Frågan jag brottas med är om man verkligen använda ordet "dussin" om turister? Om man utvecklar det hela blir det ännu konstigare; ett tjog turister eller varför inte ett gross, som är tolv dussin, alltså 144. Kan man använda dessa räknetal på ordet turister? Det ligger lite fel i munnen, tycker jag, när man pratar om människor. Vilket de rent biologiskt är, oberoende av vad de har gjort.

För övrigt är jag nästan tre alnar lång; två alnar, en fot, en kvarter,  fyra tum och en fingerbredd, om jag har räknat rätt.

Envisas de anglosaxiska fåntrattarna med sina mått, kan väl jag.


Kommentarer
Postat av: MPeter

Felet är att skuldbelägga personer som inget ont gjort: Pedofilen får utlopp för sin böjelse och den unga flickan/pojken tjänar stora pengar. En uppenbar "win-win" situation. Så länge det är friska personer som uppträder på ett juste sätt, bör detta inte ses som "brott". I annat fall måste all slags sex ses som ett slags brott.



Att föräldrar till minderåriga flickor inte gillar

pedofiler är begripligt - men det är inte deras barn det här gäller. Här är det fråga om unga flickor som inte ser något fel med äldre män och med föräldrar som har liknande uppfattning.



Vi tillåter slakta stackars grisar för att de kanske (obs "kanske") inte är fullt lika intelligenta som vi - vilket karaktärsdrag visar det? Medan vi sätter folk i fängelse för att de

har harmlösa sexuella kontakter. Skenheligt.

2009-05-03 @ 11:48:20
Postat av: Lindberg

Förvisso får du tycka till om både pedofiler och grisar. Jag vill ändå påpeka att inlägget handlar om språkbruk, närmare bestämt om det är ok att använda gammaldags räkneord på människor, då jag tycker att "ett tjog pensionärer" låter lite konstigt

2009-05-03 @ 12:25:14
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/
Postat av: Lindberg

Efter att ha läst en gång till, måste jag trots mitt tidigare inlägg kommentera ånyo. Då det handlar om minderåriga kan man aldrig se det hela som juste affärstransaktion. I så fall så finns det ingen anledning med myndighetsålder. Det är inte ok för barn att köpa bilar och hus, det är inte ok med barnarbete i sverige. Den enda gånget ditt argument är ens en gnutta vettigt är om målsman ger sitt tillstånd. Och i det fallet finns det regler och lagar som inte håller med om detta och som är skapta att skydda barnen. Att anse det mestadels är "harmlösa sexuella kontakter" som du kallar det, anser jag vara ett tecken på du söker rättfärdiga en handling som både är olaglig och i många fall ödesdiger för barnet i fråga. Vidare har jag ingen förståelse för hur du kan likställa slakt av grisar med pedofili.

2009-05-03 @ 12:39:25
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/
Postat av: Thomas H

1. Att man hakar upp sig på att huruvida man kan kalla turister för ett dussin i en artikel som belyser ett enormt och groteskt problem är djupt störande. Tyvärr speglar det attityden många har i frågan om barnsexhandel.



2. Man kan bara hoppas att MPeters kommentar är av det provocerande slaget(vilket jag dock betvivlar). Talar han månne av egen erfarenhet? Att jämställa svin och pedofiler är dock en bra liknelse. Båda gör sig bäst styckade.

2009-05-03 @ 14:37:58
Postat av: Lindberg

Kul att folk stör sig på att jag just nu inte stör mig på rätt saker. Mit svar på den förra kommentaren var inte tillräcklig, uppenbarligen.



Liknelsen fungerar bara så länge de styckade djuren inte fortsätter sin resa innom livsmedelsindustrin.

Jag utgår ifrån att inte ens Thomas H vill ha köttfärs 50% Gris/50%Pedofil. Även om det är på realisation.

2009-05-03 @ 15:52:47
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/
Postat av: clacke

För att försöka hålla sig till ämnet i just det här blogginlägget... Nej, tjog och gross använder vi inte så mycket i språket längre, men du antyder att du använder dussin i vissa sammanhang, eftersom du tycker det är konstigt att använda om just turister. När använder du det?



Jag använder "dussin" när jag vill säga just ett antal någonstans mellan 20 och 100, eftersom "några tiotal" inte ligger lika bra i munnen som "några dussin" eller "tiotalet" jämfört med "dussinet".

2009-05-03 @ 17:33:59
URL: http://identi.ca/clacke
Postat av: Lindberg

Jag är väl medveten om att dessa räkneord inte används så mycket. I artikeln använde de "dussin" om turister och jag anser att ordet bör användas när det gäller olika sorter av ting snarare än människor. Ett dussin är för övrigt alltid tolv, ett gross alltid tjugo.

Ett tjog ägg, ett dussin batterier, exempelvis. Ingen skulle ju komma på tanken att säga "ett dussin minuter till nedsläpp (ser på hockey just nu) eller "den kostar ett gross kronor".Det sistnämnda är också dumt för att "gross" ofta används synonymt med "ett större antal", se "grosshandel" som synonym till "partihandel". Alltså bör det finnas något som styr när man kan använda sig av dessa ord och när man inte gör det.

2009-05-03 @ 17:58:56
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/
Postat av: Monique

Dussin är fortfarande inte ett 20 tal eller fler. Det är 12 stycken. T ex. ett dussin ägg i en kartong.

Ordet kommer från franska douzaine "en grupp om tolv", efter franska douze "tolv", efter latin duodecim "tolv".



Angående pedofili...och den så kallade win-win situation enligt MPeter. Jag är inte begåvad med fina ord så jag kan inte uttrycka mig nyanserad, men låt mig säga det genom att säga hur det känndes att läsa det..förbannad och upprörd!

2009-05-03 @ 18:58:27
Postat av: Lindberg

Jag håller med föregående talare. Fortfarande är dock ingen inne och snurrar på min ursprungliga fråga.

2009-05-03 @ 19:04:07
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/
Postat av: MPeter

Att pedofili är högst omoraliskt håller jag helt med om - men att straffa aktörerna som om det vore värre än mord, vänder jag mig emot. Att sexuella (ömsesidigt överenskomna) handlingar överhuvudtaget kan ses som något brottsligt, förstår jag faktiskt inte. Men jag har aldrig varit med om något sådant själv, i endera rollen.

2009-05-03 @ 19:57:50
Postat av: Alfahannen

Det finns en bok som heter Dussinmänniskor (ironiskt va), titeln är en översättning av Nobodies. Alltså nollor. Dussin = noll??



Skämt åsido, jag har inga problem med att applicera ordet dussin för att ange ett antal människor, men jag skulle tro att det också är den enda av de gamla enheterna där man gör så. Vi använder ju även "styck" på både människor och ting.



För övrigt anser jag att det finns en särskild plats i helvetet för de som nyttjar barn.



2009-05-03 @ 20:00:35
URL: http://sensitivealphamale.blogspot.com
Postat av: Lindberg

Mycket ironiskt. Fast vansinnigt dåligt översatt; nästan i stil med filmerna du skrev om.



Bestraffas inte folk i livet, så blir det inte bestraffade. Fast man kan ju hoppas!

2009-05-03 @ 20:16:12
URL: http://minsvartvitavarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0