Om jag vore chef över Sverige

Det finns saker som stör mig i vårt underbara, avlånga land. (Det borde ha varit närmast kvadratiskt. Att Finland fipplades bort så lättvindigt grämer mig) Många saker är fantastiska men som vanligt är det ingen som intresserar sig för dessa. Dessutom överväger de saker som är synnerligen positiva, så den listan skulle bara ta onödigt mycket plats på internet. Dåliga saker i Sverige kan nog räknas upp, så här kommer en till lista; listan över saker jag skulle rätta till om jag vore chef. Först ut är två myndigheter jag omedelbart skulle upplösa, nämligen Arbetsförmedlingen (AF), och Försäkringskassan (Fk) samt kommunernas Socialkontor (Soc). Det är idioti och ett resursslöseri utan dess like att dessa myndigheter får existera sida vid sida och delvis lösa exakt samma uppgifter. De skulle läggas ner med omedelbar verkan och ersättas med en enda myndighet som jag, finurligt nog men oerhört fantasilöst skulle döpa till Socialkontoret. Det är bara dumt att döpa eller att döpa om en myndighet till ett modernt klingande namn med ny logotyp som sedan skulle behöva göra reklam för sig så att folk känner igen namnet och logotypen, när människor ändå inte har något annat att välja på. Har man monopol, behöver man inte göra reklam. Dessutom kommer alla i kontakt med denna myndighet förr eller senare, så skammen att gå till Soc kommer att bli förlegad. Arbetsförmedlingen har redan tidigare varit ett skämt och namnet är en paradox i sig. De tidigare myndigheterna kommer att ha ett samkört register, vilket förmodligen skulle innebära en nedgång av fusket samt att det inte längre går att skicka folk från en instans till nästa. Det är ibland betydligt värre i andra länder men det är knappast en ursäkt för att systemet fungerar så dåligt som det gör. För ett par år sedan var jag arbetslös en kortare period med obligatoriska besök på Af. Personalen bad mig, efter att de tyckte att mitt cv såg bra ut och jag ju hade gjort så mycket redan, att ange vilket yrke jag kunde tänka mig söka. "Vilket som helst", svarade jag, då jag tyckte att det verkligen inte spelade någon roll. Det gick inte. Man kunde ange maximalt två (kan ha varit tre) olika yrken att söka efter. Tro fan man inte hittar jobb om man söker tre vitt skilda yrken, som dessutom är alldeles för specifika. Vad hände med "diversearbetare"? Soc har jag haft kontakt med en gång, jag gick dit för att, nyss utflyttad hemifrån, få hjälp med hyran första månaden, då lönen skulle betalas ut i efterhand. Inga problem alls. Det visade sig dock att jag inte behövde hjälpen, penarna trillade in via arbetet. Strunt samma. En myndighet tror jag leder till en tredjedel så många problem för alla dem som behöver hjälp.

EDIT - Rektangulärt, inte kvadratiskt hade Sverige i det närmaste varit med Finland. Dessutom, infogad bild:


Tnr. 082146


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0