Språklig utveckling symtomatiskt för tidsandan?

Det är i alla fall vad jag tror. Tidsandan i detta fall, är att folk gör sitt yttersta att förekomma att någon blir kränkt eller stött, trots att det aldrig tidigare varit ett problem och trots att vi är människor och såmed förr eller senare kommer att bli kränkta, stötta, indignerade, irriterade, sårade eller förolämpade. Nu i veckan handlade det om en kyrka i Västerbotten, byggd som en lappkåta. Kyrkan heter, eller hette, "Kåtakyrkan". Nu har kyrkorådet i Storuman beslutat att den inte får heta så av ovan nämnda skäl och döpt om den till "Kyrkkåtan".
Jag blir trött när det läggs ner tid på så idiotiska saker av så idiotiska anledningar. I synnerhet när namnet enbart blir roligt om man är en illitterär sopa som inte vet vad en kåta är eller befinner sig någonstans mitt i puberteten då alla ord som ens påminner om sex blir lustiga.

Ursprungsartikeln ur DN
En språkforskare om namnbytet. Också det ur DN


Om ni känner er kränkta å samers vägnar för att jag liknat byggnaden vid en lappkåta tycker jag ni skall skriva ner era tankar på några ark, lägga arken i ett kuvert och slänga det. Alternativt skapa ännu en arg Facebook-grupp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0