Tremänningsmoraliserande

Förutom att bli kränkt å andras vägnar finns det ytterligare rum i helvetet för dem som moraliserar å andras vägnar. En god vän till mig och dennes fästmö var på systemet i syfte att inhandla vuxendricka. Båda två har sedan ett antal år tillbaka varit myndiga och utöver det varit så supermyndiga att de få inhandla sprit. Att man får ansöka om vapenlicens, rösta, med mera med aderton år fyllda men icke inhandla starkdricka är för mig obegripligt, men ett annat ämne.
Hur som haver så nekades min gode vän från att köpa sagda sprit då hans fästmö inte hade med sig legitimation. Någonstans kan jag se en koppling till att man måste kunna legitimera sig när man är myndig men jag ser inte att en expedit på systemet får avkräva någon legitimation om denne inte avser att handla. För handla gjorde fästmannen. Denne nekades alltså sprit då det inte var uppenbart att han INTE skulle köpa åt sin fästmö. Det anser jag vara att moralisera å det grövsta åt tredje part och helt felaktigt.
Om köparen är över inköpsåldern och kan styrka detta upphör expeditens ansvar. Om köparen lämnar över drickat till kringflackande fjortisar och expediten ser detta så står denne med möjligheten att ingripa eller ringa polisen, inte att i förebyggande syfte förvägra dem rätten att inhandla sprit.
Detta är självfallet inte det enda exemplet på moraliserande åt tredje part och ni har säkert fler på lager men låt mig avsluta med att hävda vilket helvete det skulle bli om alla gjorde så. Att bli ifrågasatt när man beställer en resa så att syftet med resan inte bryter mot lagen, att bli förvägrad att köpa lotter då en eventuell vinst kan användas till skumma affärer eller att förvägras köpa godis då man kan locka små barn med dylika sötsaker. Sluta upp med dumheterna och använd förståndet!

Kommentarer
Postat av: Haggis

Märkligt att en hel drös människor som är där med småbarn får handla, har aldrig sett någon expedit avkräva leg på dem...

2010-07-16 @ 09:33:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0