Värnplikt! - Upphör!

Sedan igår finns det i Sverige inte längre någon allmän värnplikt. Fast det gör det. Den är vilande som det så fint heter. Hur som helst så kan jag för mitt liv inte förstå varför man hela tiden har ställt yrkesarmé och värnplikt emot varandra.; skulle de två inte mycket väl kunna vara kompletterande?

En nation med Sveriges yta kommer aldrig kunna försvaras med den expeditionskår som Sverige nu ställer upp och det har heller aldrig varit meningen. Det innebär också att om det i framtiden skulle blåsa ogynnsamma vindar, måste värnplikten återinföras, och det i tid. Hur troligt är det att någon tar det beslutet? Och om det skulle ske, hur troligt är det att det tas i tid?

En värnpliktskull blir aldrig bättre än vad man hinner utbilda den på relativt kort tid, vilket var en stor nackdel som nu kan åtgärdas. Nämnas bör jag dock att våra värnpliktiga blev förvånansvärt duktiga på den korta tid de utbildades. Flera saker som faktiskt var bra med värnplikten kommer nu att försvinna; i synnerhet så kom folk i kontakt med försvaret och insåg att jobbet skulle passa dem, trots att de aldrig tänkt tanken tidigare. Det kommer inte hända nu, om man bortser från att arbetslösa kan uppmanas att söka tjänster som soldat eller att riskera att förlora ersättning (Jag vet inte om det är så, jag spånar efter att ha sett en platsannons från Af) . Vidare lärde sig en stor del i befolkningen grunderna i sjukvårdstjänst och dylikt vilket skolan nu behöver överta. Man kan säga att skolan behöver lägga krut på en hel del saker som de inte har behövt de senaste hundra åren. Men skolan löser nog det raskt och övertar samtidigt soldatundervisningen, som i korthet gick ut på hur vår demokrati fungerade och varför den var värd att försvara.

Hade det inte varit enklare att behålla värnplikten parallellt med en yrkesarmé? Ryssland har en värnpliktsarmé. Och yrkessoldater. Tyskland likaså.  Mig veterligen har ingen ens nämnt det i debatt. Det jag hela tiden hört är att värnplikten är ”otidsenlig”. Måhända men det är väl våld också nu när vi är så civiliserade och förståndiga att det nästan gör ont. De båda hade kompletterat varandra bra och det som hade behövts är egentligen inte så mycket. Justera försvarsanslaget så att värdeminskningen blir medräknad och skrota fortverket. Därefter gäller det att man kommer på ett vettigt sätt att mäta effektivitet i något annat än pengar så att leken med låtsaspengar (interdebiteringen) upphör. Som sagt småpotatis, bara…

Läs mer: Morgonsur, Gyllenhaal

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0